حــــِـــذر

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ ... ای کسانی که ایمان آورده اید [در برابر دشمن] اسلحه خود را برگیرید - آیه 71 سوره نساء

حـــِـــذر

حــــِـــذر

«سیاست» ؛
مأمور ساواک به امام گفت که
آقا سیاست عبارت از دروغگویی است ،
عبارت از خدعه است ، عبارت از فریب است ، عبارت از پدر سوختگی است ،
این را بگذارید برای ما.
امام فرمود : این سیاست مال شماست...
این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد ، این سیاست شیطانی است.
و اما سیاست به معنای این است که جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آنجایی که صلاح جامعه و صلاح افراد هست...
پیغمبر اکرم مبعوث شد که سیاست امت را متکفل باشد.

.: وبلاگ حــــِــــذر | HEZR.ir :.

نویسنده
اینستاگرام
مطالب پیشنهادی
نظرات شما
پیوندها

..........................................................................................................................................................

منعکس شده در:

| سایت خبری تحلیلی تریبون | فرهنگ نیوز | عمارنامه |

| حرف توروایت نوخبرجو |

..........................................................................................................................................................

 

«شیــــردال» موجودی افسانه ای و ترکیبی از «شیر» و «دال» (عقاب) است.موجودی که از همنشینی شیر و عقاب بدست آمده است (بدنِ شیر و سرِ عقاب).

می دانیم که «شیر» (از دیرباز) نماد کشور ایران بوده و «عقاب» امروزه نماد کشور امریکاست.

حال در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک ، امریکایی ها یک جام شیردال را به هیئت ایرانی تقدیم کردند.

هدف از این کار بهتر شدن ارتباطات فرهنگی میان ایران و آمریکا بیان شده است.

اهدا ، یا بهتر بگویم باز پس دادن این جام از سوی امریکایی ها را می توان نمادی از اتفاقات رخ داده در جریان این سفر و تحولات حادث شده در رابطه ی ایران و امریکا دانست.

همنشینی و کنار هم قرار گرفتن «شیر» (ایران) و «عقاب» (امریکا) و یا به عبارت دیگر رابطه ی ایران و امریکا دراین جام باستانی نمود پیدا کرده است.

اما به راستی ، هدیه دهنده ی «شیردال» کیست ؟! یا بهتر بگویم ، «شیردال» از آن کدام طرف است و یا به عبارت دیگر در ایجاد رابطه میان این شیر و آن عقاب ، کدام طرف تعیین کننده و کدام طرف درخواست دهنده است ؟!

از ابتدای سفر دکتر روحانی به نیویورک شاهد زمزمه هایی پیرامون ملاقات حضوری دو رئیس جمهور ایران و امریکا بودیم.ملاقاتی حتی در حد یک خوش و بش اتفاقی! در راهروهای سالن اجلاس یا در حاشیه ضیافت شام و...

اما نهایتاً این ماجرا به یک تماس تلفنی 15 دقیقه ای ، آن هم در آخرین ساعات حضور دکتر روحانی در نیویورک ، ختم می شود.

تلفنی که می توان گفت همه ی آن حواشی و اخبار مربوط به ملاقات حضوری زمینه سازی ای برای آن بود.

شاید صرف یک مکالمه ی چند دقیقه ای میان رؤسای جمهور دو کشور مسئله ی پیچیده و خطیری به نظر نرسد ، اما از آنجایی که این تماس چند دقیقه ای شکستن تابویی سی و چندساله در روابط دو کشور بود ، حائز اهمیت است.

اما مسئله ی اصلی همان است که عرض کردم.اینکه در شرایط امروز کدام طرف خواهان رابطه و کدام طرف تعیین کننده ی آن است ؟!

و مسئله مهم تر چگونگی رفتارهاست که جایگاه هر طرف را در این بازی برقراری رابطه مشخص می کند.

مثلاً در مورد نقطه ی عطف این اتفاقات ، یعنی تماس تلفنی ، اینکه این تماس از سوی کدام طرف و به خواست کدام طرف است ، مهم است!

دکتر روحانی ، رئیس جمهور کشورمان در بدو ورود خود به کشور ، اظهار داشت که درخواست تماس تلفنی از سوی کاخ سفید بوده است.از آن طرف مشاور امنیت ملی امریکا مدعی است که تقاضای این تماس تلفنی از سوی هیئت ایرانی بوده است.

از این تناقض بوجود آمده در همین گام اول که بگذریم ، تعیین اینکه در واقعیت کدام طرف خواهان تماس تلفنی و در فاز بزرگ تر کدام طرف خواهان رابطه است ، بسیار مهم است.

اینکه امروز و در مواجهه ی سی و چند ساله ی انقلاب اسلامی با کانون و مرکز ثقل استکبار جهانی ، یعنی امریکا ، این کدام طرف است که برای حل مشکلات خود نیازمند طرف دیگر است ، مهم ترین مسئله در موضوع رابطه ی ایران و امریکاست.

تعیین این مسئله مشخص کننده ی نوع مناسبات و نگاه ها و موضع طرفین نسبت به این رابطه خواهد بود.

آیا امریکا امروز بخاطر تقابلش با جمهوری اسلامی شاهد شکست های یکی پس از دیگری در منطقه است (عراق ، سوریه و...) و برای بیرون آمدن از بحران های خود در منطقه نیازمند قدرت منطقه ای ایران است ؟!

یا این ایران است که در اثر فشار تحریم های اقتصادی برای حل مشکلاتش نیازمند امریکاست ؟!

درخواست مذاکره و دیدار و گفتگو و... میتواند نشانه ای از تعیین این نیازمندی باشد.

 

در ماجرای تماس تلفنی اگر گفته ی امریکایی ها صحیح باشد و درخواست تماس از سوی طرف ایرانی باشد ، این مسئله از سوی رئیس جمهور ایران به هیچ عنوان نه همراه با عزت است و نه حکمتی در آن نهفته و نه مصلحتی را بهمراه دارد.و جناب رئیس جمهور در این صورت باید پاسخگوی این حرکت غیرمنطقی و عجولانه باشد که نه تنها با انقلابی گری در تضاد است ، بلکه حتی با اصول دیپلماسی هم در تعارض است ، باشد.

اما ما فرض را بر دروغگویی امریکایی و صداقت رئیس جمهور خودمان گرفته و تقاضای تماس تلفنی را از سوی کاخ سفید می پنداریم.

کما اینکه این فرض با شرایط امروز و اتفاقات رخ داده در جریان سفر نیویورک سازگاری دارد و از پیش از این سفر هم شاهد درخواست های رسمی و غیر رسمی امریکایی ها برای ملاقات بین رؤسای جمهور بودیم که با استنکاف طرف ایرانی روبرو شد.

با این فرض ، پاسخ دادن طرف ایرانی به درخواست رابطه از سوی طرف امریکایی را می توان در قالب تاکتیک «نرمش قهرمانانه» تفسیر کرد.

با این پیش شرط که می بایست این نرمش ، نرمشی باشد که در آن ماهیت دشمن فراموش نشود.نرمشی که با درنظر گرفتن چالش اساسی میان انقلاب و نظام سلطه . نرمشی که حرکتی تاکتیکی برای اجرای فن بعدی در کشتی با طرف مقابل است.نرمشی که قهرمانانه است و با این نرمش ، دشمنیِ طرف مقابل فراموش نمی شود.

در واقع این حرکت درصورتی میتواند در قالب نرمش قهرمانانه بگنجد که اولاً نشان دهد این طرف امریکایی است که خواهان رابطه است نه طرف ایرانی و ثانیاً این رابطه به معنایی فراموشی دشمنی و بدطینتی طرف مقابل نباشد!

 

به عبارت دیگر نباید اجازه داد «شیردال» قصه ی ایران و امریکا ، هدیه ی امریکایی ها به ایران تفسیر شود و دنیای دیپلماسی طوری کارها رو جلو ببرد که دست برتر ایران به دست فرو تر تعبیر شود و در پی آن مناسبات به ضرر ما رقم بخورد.

هم امریکایی ها و هم دیپلمات های دولت محترم خودمان بدانند که شیردالِ روابط ایران و امریکا از ابتدا در مالکیت ما بوده و هست و این ما هستیم که چگونگی رابطه ی فی ما بین را از موضع عزت ، به شکلی حکیمانه و آنگونه که متضمن مصالح مان است تنظیم میکنیم!

 

..........................................................................................................................................................

پ.ن 1:

منتظریم نتیجه دیپلمات بودن دولت را ببینیم.دیگر کسی بهانه ی «نگذاشتند ، نشد» ندارد.

چشیدن طعم رابطه با امریکا برای آیندگان عبرت آموز خواهد بود!

در مطلب 61 هم عرض کردم که با امریکای امروز «برد - برد» ممکن نخواهد بود.و نتیجه ی این برقراری روابط در آینده ای نزدیک مشخص خواهد شد که یا امریکایی ها از موضع زورگویانه ی خود کوتاه آمده اند و آدم شده اند (که نزدیک به محال است) و یا اینکه طینت بد آنها برای کسانی که تمام هم و غم خود را صرف برقراری رابطه کرده اند و بدنبال حل مشکلات از طریق برقراری رابطه هستند ، مشخص خواهد شد و همه به این شعار خواهند رسید که فقط « مقاومت رمز پیشرفت» است.

 

پ.ن 2 :

درباره ی اتفاقات دیروز در مهرآباد:

اول اینکه ؛ حق اعتراض به دیپلماسی دولت برای همه بخصوص جوانان و دانشجویان محفوظ است و بعضی سعی نکنند با بُلد کردن حرکاتی مثل پرتاب کفش (که اصلاً معلوم نیست اتفاق افتاده یا نه!) اصل ماجرا ، یعنی اولاً دیپلماسی دولت در نیویورک و ثانیاً حق نقد و اعتراض به آن را به حاشیه ببرند.

(حرکات ناهنجار و غیراخلاقی نظیر کفش پرت کردن و... محکوم است!)

دوم اینکه ؛

در بدطینتی یک عده همین بس که ؛
عکس یک نفر را کفش به دست میگذارند کنار عکس یک جماعت «پلاکارد» به دست و حرکت ناهنجار آن فرد را تعمیم میدهند به همه ی آن جمعیت!
و عکس یکی از همان پلاکارد به دست ها (که الان دیگر باید کفش به دست خوانده بشود) را میگذارند کنار عکسش با دکتر جلیلی و نتیجه گیری میکنند که ...

فقط و فقط اظهار تأسف برای این بی اخلاقی های رسانه ای!

 

..........................................................................................................................................................


مطالب مرتبط:
منظور رهبر انقلاب از «نرمش قهرمانانه» چیست ؟!
در مذاکرات پیش رو ، کدام طرف «میوه» خواهد چید ؟!

بازی‌ های با حاصل جمع صفر و پیام انتخابات ایران!

 

نظرات (۲۲)

سلام.از این زاویه نگا نکرده بودم :|
ایشالله به کمر این شیردال بزنه و این پیوند نامبارک شیر و عقاب هیچوقت شکل نگیره :(((
پاسخ میلاد گودرزی:
:)
۰۷ مهر ۹۲ ، ۱۹:۰۷ حسن جلیلی
قالیبافن دیگه!
پاسخ میلاد گودرزی:
متوجه نشدم!
۰۷ مهر ۹۲ ، ۱۹:۴۶ حسن جلیلی
یه سری به سایت فردا نیوز بزن متوجه میشی...
پاسخ میلاد گودرزی:
آها در مورد پ.ن 2 نوشته بودید!
م.ص.ش :)
دیدم اونو.
همونو میگم دیگه + عصر ایران و...
۰۷ مهر ۹۲ ، ۲۲:۵۷ امیرابوالفضل علوی
سلام برادر..
نحلیل بسیار منطقی بود..
لینک هم شدید..
یا علی..
ینی هر سری که میام مطلباتون رو میخونم به خودم میگم دیگه نیام این تحلیلای شاذ و عجیب و غریب شما رو بخونم و حرص بخورم ولی دوباره میام!!!!!!!!!!!!
آخه این قصه ها چیه سر هم میکنیدئ؟؟؟؟؟؟؟؟
تنهایی به ذهنتون میرسه یا گروهی فکر میکنید به این نتایج خارق الاعاده میرسید
بابا جون یه تماس تلفنی بوده برای نشون دادن دوستی و صلح خواهی و...... چرا شلوغ میکنید الکی؟؟؟؟؟
خدا ما رو از دست شما تحلیلگرای ... راحت کنه!
پاسخ میلاد گودرزی:
حالا انقدر حرص نخورید :)
مطلب بعدی هم میاید دوباره ان شاالله !
۰۸ مهر ۹۲ ، ۱۱:۵۲ حمید قیاسی
تحلیل جالبی بود.فکر میکنم امریکایی ها هم از این مجسمه منظوری داشتن وگرنه کلی از آثار باستانی ما دست اوناست چرا دقیقا همین مجسمه رو برگردوندن!
امیدواریم ختم به خیر بشه این روابط!!!
۰۸ مهر ۹۲ ، ۱۹:۰۷ مقتدر مظلوم
با سلام خدمت شما همسنگر گرامی
از شما دعوت میشه تا از پست جدید مقتدر مظلوم با موضوع و عنوان "ماجرای پرتاب لنگه کفش ، BBC فارسی و جریان مقاومت" دیدن نمایید  و دیدگاه خود را بیان کنید.
۰۹ مهر ۹۲ ، ۱۹:۴۱ سفیـــر نـــور
ای که دستت می رسد بر زلفــــــــ یار...!
در حضورش نـــام ما را هم ببـــــــر........!
..
..
التماس دعا
یازهرای مرضیه(س)
۰۹ مهر ۹۲ ، ۲۲:۱۳ حسن جلیلی
اینو ببین جالبه
http://javanenghelabi.ir/?p=8253
فعلا که دکتر روحانی رییس جمهوره مردم هم همه دوسش دارن و فوق العاده محبوبه برای مردم به نظرم شما شبا بری به عشق دکتر جلیلیت اشک بریزی بهتره افراطیه عزیز لطف کن مقاله ننویس
فعلا که دکتر روحانی رییس جمهوره مردم هم همه دوسش دارن و فوق العاده محبوبه برای مردم به نظرم شما شبا بری به عشق دکتر جلیلیت اشک بریزی بهتره افراطیه عزیز لطف کن مقاله ننویس
پاسخ میلاد گودرزی:
آزادی بیان و حق انتقاد و این حرفای قشنگ قشنگ چی میشه پس ؟!
:)
۱۰ مهر ۹۲ ، ۰۹:۰۱ مهدی رمضانی
سلام علیکم
ان شاالله دستکش مخملی آمریکایی ها دل شیخ را نبرد!
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/13952
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی

ایول دوست من آزادی بیان اینه ایول به دکتر روحانی که  به شعارش عمل کرد الان اگه جلیلی رییس جمهور بود این جور سایتا فیلتر بود
دکتر روحانی دوستت داریم
پاسخ میلاد گودرزی:
هه
توی دولت قبلی خبرنگار یه سایت دولتی تو روی رئیس جمهور بهش نقد تند و تیز و حتی همراه با توهین میکرد و رئیس جمهور لبخند میزد!

احترام به آزادی بیان دولت جدید رو هم توی واکنش شون به تجمع آروم توی مهرآباد دیدیم!
اینجا رو ببینید.

اگه قرار باشه وبلاگایی مثل اینجا ، با این نقد های ملایم و محترمانه هم فیلتر بشن که دیگه...
سلام.قالب و عکس بالای وب تون خیلی عالی و حرفه ایه
مخصوصاً اون من انقلابی ام 
دست مریزاد///
پاسخ میلاد گودرزی:
سلام
ممنون
۱۱ مهر ۹۲ ، ۱۰:۰۵ حسن جلیلی
اینم جالبه، نفهمیم از کجا آوردمش!
http://sianat.org/?p=246
۱۳ مهر ۹۲ ، ۱۹:۲۵ علیرضا بیگدلی
    باسلام
شهادت امام محمد تقی (ع) جوادالائمه تسلیت باد...
بروز هستم با مطلبی با عنوان: دیپلماسی به روش قابلمه !
http://farhangeparvaz.blog.ir/1392/07/13/diplomaci3123123
منتظر نظر شما.......................
باتشکر
فرهنگ پرواز

۱۳ مهر ۹۲ ، ۲۱:۴۵ حسن جلیلی
به به اینم نظر خود حضرت آقا، داشتم برای صحبت آقا لحظه شماری میکردم:
ما از تحرّک دیپلماسى دولت حمایت میکنیم، پشتیبانى میکنیم. در کنار آمادگى‌هاى همه‌جانبه‌ى ملّت ایران - چه از لحاظ اقتصادى، چه از لحاظ امنیّت داخلى، چه از لحاظ استحکام ساخت درونى نظام اسلامى، چه از لحاظ وحدت ملّى و چه از لحاظ نظامى - به تلاش و تحرّک دیپلماسى هم چه در این قضایاى سفر اخیر و چه غیر از آن، اهمّیّت میدهیم و از آنچه دولت ما انجام میدهد و تلاشهاى دیپلماتیک و تحرّکى که در این زمینه میکنند، حمایت میکنیم. البتّه برخى از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود؛ لکن ما به هیئت دیپلماسى ملّت عزیزمان و دولت خدمتگزارمان خوشبین هستیم؛ البتّه به آمریکایى‌ها بدبینیم؛ به آنها هیچ اعتمادى نداریم. ما دولت ایالات متّحده‌ى آمریکا را دولتى غیرقابل اعتماد میدانیم؛ دولتى خودبرتربین، دولتى غیرمنطقى و عهدشکن، دولتى سخت در پنجه‌ى تصرّف و اقتدار شبکه‌ى صهیونیسم بین‌المللى - که به‌خاطر رعایت خواسته‌ها و منافع نامشروع شبکه‌ى صهیونیستى بین‌المللى مجبورند با رژیم غاصب و جعلى اشغال‌کننده‌ى فلسطین مماشات کنند، در مقابل او نرمش نشان بدهند؛ اسمش را میگذارند منافع آمریکا، در حالى که بکلّى منافع ملّى آمریکا با آنچه امروز اینها در حمایت از [آن‌] رژیم جعلى انجام میدهند، منافات دارد.

یه متن قوی لازم داره بری مخصوصا خزعبلات جدید شیخ رو در مورد نظر سنجی، بیا ببین این عقب مونده ها چه استدلال هایی برای لزوم و عمل به نظر سنجی راه انداختند.

اقا خوب به روحانی فهموند که مواضع ایران چیه تا الکی از طرف مردم حرفی نزنه...

مطمئنا تا چندوقت دیگه مردم متوجه خیلی مسایل میشن و اونوقته که فانوس به دست دنبال کسی مثله دکترجلیلی میگردن

یعنی این تنها دست آورد سفر آمریکا بود؟؟؟
پاسخ میلاد گودرزی:
قلابی بوده تازه
:)
۱۵ مهر ۹۲ ، ۱۵:۳۹ ماوای قلم
برقراری ارتباط با امریکا شکستن حرمت این فرمایش خمینی کبیر است:
امریکا شیطان بزرگ است
========================
تقابل بنیادی ایدئولوژیکی ایران و امریکا اصلا مسامحه بردار نیست
با سلام و درود 
   واقعا رویارویی و برخورد با شیطان کاری است که تنها در پناه دژ ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام و کلمه ی لا اله الا الله شدنیست و الا موفقیتی در مسیر الی الله وجود نخواهد داشت.

   ابلیس دشمنی است قسم خورده ، خستگی ناپذیر ، دایما در کمین و ... و صد در صد غیر قابل اعتماد.
خداوند تمام محبین اهل بیت را در پناه امام عصر علیه السلام حفظ کند تا با ظهور حضرتش جان عالم تازه گردد وشرافت انسانی جای رذایل و هوی پرستیها را بگیرد و پرچم انسانیت بر افراشته و سعادت مخلوقات تامین گردد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی