حــــِـــذر

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ ... ای کسانی که ایمان آورده اید [در برابر دشمن] اسلحه خود را برگیرید - آیه 71 سوره نساء

حـــِـــذر

حــــِـــذر

«سیاست» ؛
مأمور ساواک به امام گفت که
آقا سیاست عبارت از دروغگویی است ،
عبارت از خدعه است ، عبارت از فریب است ، عبارت از پدر سوختگی است ،
این را بگذارید برای ما.
امام فرمود : این سیاست مال شماست...
این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد ، این سیاست شیطانی است.
و اما سیاست به معنای این است که جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آنجایی که صلاح جامعه و صلاح افراد هست...
پیغمبر اکرم مبعوث شد که سیاست امت را متکفل باشد.

.: وبلاگ حــــِــــذر | HEZR.ir :.

نویسنده
اینستاگرام
مطالب پیشنهادی
نظرات شما
پیوندها

توهمِ بُرد از اذعان به شکست بدتر است!

دوشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۱۱ ب.ظ


............................................................................................................................................

منعکس شده در:

| فرهنگ نیوز | سرنیوز | افسران |
| حرف تو | نقل قول
| بلاگ تو |

............................................................................................................................................


فاز اول از تحرک دیپلماسی دولت تدبیر و امید در صد روز اول این دولت ، با همه ی اتفاقات ، فراز و فرود ها و حواشی آن ، به مذاکرات ژنو و نهایتاً به توافقنامه ژنو منتهی شد.پیرامون این تحرک و این توافقنامه نکاتی را عرض میکنم:

* کدام مذاکره ، کدام «برد»؟!

پیش تر در مطلبی (مطلب 60 ) به تجربه ی 10 ساله ی مذاکرات هسته ای اشاره کرده و با توجه به رویکرد طرف مقابل ، درباره ماهیت این مذاکرات ، عبارت «مذاکرات میوه چینی» را به کار بردیم که هدف آن نه حل مشکل و رفع اختلاف است که محملی است برای امتیاز گرفتن های دو طرف دعوا از یکدیگر .میدانی برای «برداشت» آنچه که هر طرف مذاکره! کننده در بیرون از اتاق جلسات و در ماه ها و سالهای قبل از آن ، کاشته است.

بنده به شخصه در مواجهه با طرف مقابل ، «مناظره» را به «مذاکره» ترجیح میدهم و معتقدم با توجه به روحیه خود برتربینی و حق ناپذیری طرف مقابل ، نشستن بر سر یک میز با آنها با امید به حل اختلاف و مشکل ، کاری بی نتیجه خواهد بود و این مذاکرات! صرفاً می تواند بستری مناسب برای اثبات حقانیت خود و احقاق حقوق خود و همچنین نمایاندن زورگویی و فریبکاری طرف مقابل ، آن هم در عرصه ی جهانی و به قضاوت افکار عمومی مردم جهان باشد.

اما به هر حال نگاه دولت محترم و تیم دیپلماسی فعلی کشورمان این چنین نبوده و به چشم برد و باخت و امتیاز دادن و امتیاز گرفتن به این عرصه می نگرند.

البته نکته قابل تأمل در این دیدگاه ، اعتقاد به امکان حصول نتیجه ی «برد - برد» در این مذاکرات برای دو طرف است.(در این رابطه مطلب 61 را بخوانید).حال با این دید ، نگاهی به ماحصل تحرک های دیپلماسی دولت در این مدت ، یعنی توافقنامه ژنو و رابطه ی آن با «برد - بردِ» مورد اشاره ، می اندازیم.


* برد یا «توهم برد» ؟!

با این تعریف دیپلماتیک ، «برد» ، از روی امتیاز های داده شده و ستاده شده مشخص می شود.

مسئله ی پذیرش حق غنی سازی ایران در توافقنامه بعنوان دستاورد این مذاکرات و امتیاز اخذ شده از سوی طرف ایرانی مورد تأکید قرار می گیرد.مسئله ای که با ابهاماتی همراه است.

وزیر امور خارجه امریکا بعنوان یکی از طرفین توافق کننده ساعتی بعد از پایان مذاکرات در این باره می گوید "این توافق گام اول نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد و در این سند به هیچ عنوان به این مسئله اشاره نشده است. در چهار گوشه ان‌پی‌تی چنین چیزی مطرح نشده است و این سند هم نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد، این موضوع مورد توافق طرفین است و تحت توافق دو طرف است که معلوم شود این غنی‌سازی ادامه داشته باشد یا خیر." و در عوض ، نتیجه را این چنین شرح میدهد: "توافق حاصل شده یک گام اول است که برنامه هسته‌ای ایران را به عقب می‌برد، فاصله مدت زمانی که ایران احتیاج دارد که به بمب برسد، به عقب می‌برد، متحدان ما همچون اسرائیل را امن‌تر می‌کند."

این اشارات دو معنی میدهد:1- یا اصلاً توافق و اذعانی بر سر مسئله ی پذیرش حق غنی سازی نشده و یا این اذعان مبهم و قابل تفسیر به مطلوب است. 2- طرف امریکایی حتی برای چند ساعت هم به چیزی که در یک عرصه ی مهم بین المللی بر آن توافق کرده و آنرا امضا کرده ، پایبند نیست!

این روایت های 180 درجه مغایر طرف های ایرانی و آمریکایی ، این بار دیگر مثل ماجرای تماس تلفنی و تماس گیرنده ی آن ماجرا ، مجهول باقی نمی ماند .چرا که توافقنامه ای موجود است که همه آنرا امضا کرده اند و حالا دیگر رسانه ای شده و متن آن در اختیار همگان است.

متأسفانه این بار این امریکایی ها هستند که با توجه به ابهامات و اما و اگر هایی که در متن توافقنامه گنجانده اند ، می توانند به ناحق به خود حق بدهند که به نفع خود مسئله را تفسیر کرده و طبق توافقنامه ، حقی برای غنی سازی ایران قائل نباشند.

در مورد حق غنی سازی ای که طرف ایرانی مدعی آن است ، درتوافقنامه (آن هم برای گام های پایانی) آمده:

"در پیش گرفتن یک برنامه غنی سازی مورد توافق دو طرف با در نظر گرفتن معیار‌های منطبق بر نیازمندی‌های عملی و نیز اعمال محدودیت بر گستره و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت آن، محل انجام آن و ذخایر اورانیوم غنی شده، برای مدت زمان مورد توافق."

شاید پاسخ وزیر امورخاجه کشورمان به اظهارات همتای امریکایی خود ، پس از مذاکرات ، (البته در جمع محدود خبرنگاران ایرانی) و اشاره به این که "حق غنی سازی برای ایران در NPT آمده است" بیش از پیش متزلزل بودن این پذیرش حق در توافقنامه ژنو را اثبات کند.



علاوه بر این اشاره ی تلویحی ، مشروط  و همراه با محدودیت ، به حق غنی سازی ایران ، «تعلیق» موقت تعداد محدودی از موارد تحریم ها و آزاد شدن مبلغ محدودی (حدود 4.2 میلیارد دلار) از پول های خودمان دیگر امتیازات اخذ شده توسط طرف ایرانی است.


با مقایسه این ستاده ها با داده ها ، در جریان این توافق می توان مفهوم «برد» (البته با نگاه دیپلماتیک) را تبیین کرد.

در میان امتیازات داده شده ، علاوه بر پذیرش محدودیت ها و نظارت های بیش از حد ، از کف دادن مسئله غنی سازی 20 درصد و همچنین ذخیره 200 کیلوگرمی اورانیوم غنی شده ی 20 درصد ، در همین گام اول توافق ، امتیاز چشمگیر داده شده از سوی طرف ایرانی است.

یعنی در کل در همین گام ابتدایی ، با توجه به تفسیر پذیری بحث پذیرش حق غنی سازی و ابهام آن ، در ازای دریافت بخشی از پول های به ناحق مصادره شده ی خود ، ضمن حفظ ساختار و سازمان تحریم ها ، اصلی ترین برگ برنده ی خود در چانه زنی ، یعنی بحث 20 درصد را باخته ایم.


میتوان گفت مسئله ی غنی سازی 20 درصد و همچنین ذخیره ی اورانیوم 20 درصد مسئله ای بود که حتی در این رویکرد دیپلماتیک و بده بستان های معمول ، میتوانست تا رفع کامل تحریم ها حفظ شود و در ازای آن معامله شود.اما متأسفانه در همین گام ابتدایی و در ازای ستاده ی ناچیزی ، از کف رفته است.


* توهم برد از اذعان به شکت بدتر است!

به هیچ عنوان قصد کتمان کردن تلاش های شبانه روزی دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده را ندارم و همچنین دولت و تیم دیپلماسی را به هیچ عنوان سازشکار و... نمیدانم اما با نقدی که به دیدگاه دولت محترم نسبت به مسائل سیاست خارجی و همچنین دشمن شناسی (مثلاً عقیده به فرضیه هایی نظیر برد - برد و...) دارم ، معتقدم توافق ژنو برای ما یک «برد» ، حتی به تعبیر دیپلمات ها ، نبوده است.

از آنجایی که خواسته ی دشمنان ما (که بیان واضح آن را در کلام صهیونیست ها میشود دید) بطور کامل محقق نشده است ، این توافق یک «شکست» هم برای ایران نبوده است.(دلیل عصبانیت و ناراحتی صهیونیست ها هم همین است : عدم تحقق کامل خواسته های آنها ، یعنی تعلیق کامل فعالیت های هسته ای، در پرونده هسته ای ایران.)

اما می توان گفت در این دنیای بده بستان های دیپلماتیک ، در جریان توافقنامه ژنو ، تیم ایرانی، هم سنگ آنچه «داده» ، «ستاده» ای کسب نکرده فلذا نمیتوان آنرا یک «برد» ، آن هم با این شور و شعفی که این روزها از آن دم می زنند ، نام نهاد.

از نظر حقیر سوای از ایجاد جو رسانه ای برای تقابل با قیافه گرفتن های حق به جانب امریکایی ها ، که این روزها از سوی صدا و سیما و رسانه های دولت در حال اتفاق افتادن است ، این ژست های قهرمانانه ای که گرفته میشود ، از یک «توهم برد» از سوی مقامات دولتی ناشی می شود.

توهمی که از چند جنبه بسیار مضر خواهد بود:

_ وقتی این توافق یک برد بزرگ پنداشته شده باشد ، امتیازاتی که در جریان آن داده شده ، کوچک و ناچیز قلمداد می شود.در صورتی که اینطور نیست.غنی سازی 20 درصد ماحصل خون های شهدای هسته ای ما و مقاومت ها و تحمل رنج های دانشمندان هسته ای و حتی مردم کشورمان در چند سال اخیر بوده است.برد خواندن معامله ی این مسئله ی ارزشمند در ازای دریافتی ناچیز ، معقول نیست.

_ یک پیام خطرناک برای طرف مقابل فرستاده ایم.خوشحالی و در پوست خود نگنجیدن برای امتیاز های رد بدل شده ای که طرف مقابل خیلی خوب ماهیت و سبک و سنگینی آنها را میداند، موجب این می شود که طرف مقابل درباره ما به برآیندی برسد که بسیار برای ما مضر خواهد بود.

_ از مجموع دو جنبه ی قبل ، آینده ی مذاکرات برای ما با خطر مواجه خواهد شد.به گفته ی طرفین ، این توافق ، گام ابتدایی از یک سیر طولانی است.حال ما در این گام ابتدایی همه ی آنچه که برای چانه زنی و امتیاز گرفتن در طول مذاکرات در دست داشته ایم را داده ایم و در ازای آن مبلغی از پول های خود را پس گرفته ایم و فراتر از آن اینکه ، از این ماحصل خوشحال و مشعوف هم هستیم و سیمای پیروز میدان را به خود گرفته ایم و این پیروزی را به یکدیگر تبریک هم می گوییم.



حال با سیر طولانی مذاکرات در آینده مواجهیم.با این ذهنیت خود و طرف مقابل در آینده و در گام های بعدی چه خواهیم کرد؟ ما که هدفگذاری خود را رفع تمام تحریم بنا نهاده ایم ، در گام های بعدی برای گرفتن این امتیاز از طرف مقابل ، چه چیزی برای عرضه خواهیم داشت ؟!

غنی سازی 20 درصد که میتوانست وزنه ای در مقابل رفع کامل همه ی تحریم ها باشد ، دو دستی ، در همین گام ابتدایی تقدیم شده و طرف ایرانی در گام های بعدی از این نظر دست خالی خواهد بود و با این تفاسیر ممکن است برای امتیاز دادن ، ناگزیر به روی آوردن به سطوح پایین تر هسته ای و یا حتی مسائل غیر هسته ای شود!


_ جنبه ی دیگر القای یک شادی و خوشحالی کاذب و مقطعی برای اقشاری از مردم است که فکر میکنند با تدبیر و کاردانی مسئولان دولتی شان ، معمای ده ساله ی هسته ای در چند ماه حل شده و از این پس مشکلات آنها هم در نتیجه ی آن حل خواهد شد.



پیشتر هم عرض کردم که نمیخواهم توافقنامه ژنو را یک «شکست» برای طرف ایرانی بنامم اما حتی اگر در شرایط تحمیلی و از روی اکراه ، شکستی هم تجربه شود ، اذعان به آن و در نتیجه درس گرفتن از آن بسیار بهتر است از اینکه با وارونه جلوه دادن ماجرا ، از آن یک پیروزی قهرمانانه بسازیم.منش انقلابی که این چنین است که اگر هم قطعنامه یا توافقنامه ای از روی اکراه پذیرفته می شود ، آنرا «نوشیدن جام زهر» نام می نهد تا اگرچه در آن برهه کاری برخلاف میل و منافع مان انجام دادیم ، میراثی ارزشمند برای تاریخ به ارث بگذاریم و از آن برای پیروزی های فردا استفاده کنیم.


* گره زدن پرونده ی هسته ای و مشکلات اقتصادی بزرگترین اشتباه دولت:

اما دلیل رفتن به این سمت و پذیرش توافقنامه ای با این شرایط را می توان در این جمله ی رئیس جمهور جستجو کرد:

"به همه فعالان اقتصادی می گویم از امروز نوبت شماست. ما مسیر را آماده و هموار کردیم...دولت افتخار می کند که قبل از پایان 100 روز ، این موفقیت را به دست آورده و انشاءالله این مسیر و راه با کمک شما ادامه خواهد یافت."

(دکتر روحانی در نشست خبری خود پس از توافقنامه ژنو)



وعده 100 روزه حل مشکلات اقتصادی مردم در جریان رقابت های انتخاباتی و از آن طرف پیوند زدن حل مشکلات اقتصادی با پرونده ی هسته ای ، توجه دولت را با عجله ای تأمل برانگیز به خارج از مرزها و مذاکرات هسته ای معطوف کرد و تحرک بیش از حد دیپلماسی دولت نهایتاً در پایان 100 روز به توافقنامه ژنو ختم شد.

شاید بتوان گفت وعده های غیر عملی و بلندپروازانه ی اقتصادی از یک طرف و این مغالطه ی صورت پذیرفته در ربط دادن حل مشکلات اقتصادی به پرونده ی هسته ای از سوی دیگر دلیل اصلی افتادن دولت و تیم مذاکره کننده در جریان مذاکرات و نهایتاً توافقنامه ژنو برای عملی کردن وعده ها و حل مشکلات اقتصادی بوده است.


اگرچه امید نهایی و اساسی ما به حل مشکلات کشور از طریق توجه به ظرفیت های داخلی و رفع نارسایی های کشور است (در این رابطه مطلب 64 را بخوانید) اما به هر حال امیدواریم این قبیل تلاش های مجموعه ی دولت که صد البته با هدف خدمت به مردم و رفع مشکات اقتصادی آنها و عمل به وعده ی های خود است منتج به نتایج مطلوب و چشمگیر و اثربخش شود و گرهی از زندگی مردم باز کند.خوشحالی اقشاری از مردم عزیزمان که چشم امید به برنامه ها و سیاست های دولتی که آن را برگزیده اند ، دارند ، اگر یک نشاط پایدار و از روی علم به همه ی مسائل باشد ، مایه ی دلگرمی و خوشحالی همگان خواهد بود.

ان شاالله که این چنین باشد.


........................................................................................................................

پ.ن 1 :

دو برادر را در یک خانواده در نظر بگیرید.برادر اول سال ها در شرایط سخت کار می کند و فشارهای زیادی را تحمل میکند و برای خانواده ی خود پس اندازی جمع میکند.برادر دیگر می آید با آن پس انداز معامله ای می کند و برای خانواده رفاهی (حتی کم ارزش تر از آن پس انداز و بصورت مقطعی) فراهم میکند.

حال قهرمان این داستان کیست ؟!

اگر تلاشها و مقاومت های آن برادر نبود ، این برادر چه چیز را میخواست معامله کند؟!


پ.ن2:

در این هیاهوی این چند روز و گفت و شنود های مختلف ، قسمتی از اعترافات امریکایی ها مغفول ماند و کمتر به آن توجه شد:

جان کری در کنفرانس خبری بعد از توافق ژنو:

"آنهایی هستند که معتقدند این توافق کامل نیست. آنها نیز مسئول هستند که بگویند که چه جایگزینی بهتر است. شاید بگویند افزایش فشارها را آنقدر باید زیاد می‌کردیم که در نهایت ایران به سوی فروپاشی سوق پیدا کند اما تحت هیچ شرایطی و طبق نظر کارشناسان این امر این طور نیست اگر ما تحریم‌ها را بیشتر کنیم ایران پیشرفت هسته‌ای بیشتری پیدا می‌کند و اسرائیل بیشتر تهدید می‌شود و ایران می‌توانست سانتریفیوژهای بیشتری بسازد و اوباما معتقد است که این راه‌حل موفق نیست.

در سال 2003، ایران 164 سانتریفیوژ داشت و در آن زمان ایران پیشنهادی داد که با آن موفق نشد و هم‌اکنون تعداد سانتریفیوژهای ایران پیشرفت زیادی داشته است.(19000 سانتریفیوژ) اگر تحریم‌ها را افزایش می‌دادیم و به سیاست خود و انجمن جامعه بین‌المللی هیچ کمکی نمی‌شد و اتحاد بین‌المللی ضعیف می‌شد و اگر به تحریم‌ها در حالی که ایران تمایل به مذاکره دارد، ادامه بدهیم، اتحاد بین‌المللی از بین می‌رود."

پ.ن3:

ما هم آنچه را که رئیس جمهور محترم در نامه خود برای رهبر انقلاب مرقوم داشتند ، در خور تقدیر و تشکر میدانیم.به امید آن روز...


پ.ن 4 :

این کلیپ رو هم ببینید.(به زبانی دیگر - آقای مجری 35 بیشتره یا 1 ...؟! )


پ.ن 5 :

مطالب زیر رو هم ملاحظه بفرمایید:

* آیا جلیلی در 6 سال مذاکره خود بیانیه می خوانده است؟

(شرحی کوتاه بر شرایط مذاکرات در دوره ی قبل و دلیل عدم حصول توافق بین دو طرف)


* برای ثبت در تاریخ | پاسخی از دکتر جلیلی برای توافقنامه ژنو! + فیلم


نظرات (۴۳)

دویت عزیز مسئولین توهم برد ندارند. بلکه سعی دارند توهم برد را در مردم ایجاد کنند. صدا وسیما با آن گزارش های آبکی از سطح شهر، اطلاع رسانی نکردن مفاد ننگنامه و عدم ورود کارشناسی به بررسی آن. وزارت خارجه با حذف پی نوشت مهم ننگنامه از ترجمه رسمی... همه گویای این است که مسئولین خودشان می دانند چه کرده اند.
پاسخ میلاد گودرزی:
:)
بنای ما بر صداقتِ «دولت راستگویان» است!
بسیار عالی
همش یه طرف پی نوشت 4 یه طرف
آقای مجری 1 بیشتره یا 35؟
خخخخخخخخ
حالا که مشخص شد همه چیز رو دادیم و آببات گرفتیم! و بعضی فقط قصد لیس زدن و خندیدن و خر کردن یا به خریت زدن یا واقعا خربودن دارن چه میشه کرد؟؟؟؟
از تحلیل شما ممنونم- توافقنامه ننگین رو بخونید که تازه از وزارت خارجه دراومده و خدا میدونه چقدر راست باشه!
صد رحمت به ترکمانچای - درود بر فتحعلی شاه
پاسخ میلاد گودرزی:
نباید اجازه داد کسی بتونه کسی رو گول بزنه (یا به قول شما تبدیل به اون حیوون بکنه:)   )
بنظرم تا جایی که ممکنه باید روشنگری بشه و ابعاد این توافقنامه برای مردم باز بشه!

خوندم ترجمه ی وزارت خارجه رو (لینکی که گذاشتم انتهای متن ، همون متنه)
قسمت پی نوشت متن اصلی رو ترجمه نکردن.همونجایی که درباره توقف گسترش فعالیت های تاسیسات نطنز و... است.

واقعا نمیدونم چی باید بگم...اوضاع رو جوری نشون میدن که انگار همه چی به خوبی و خوشی تموم شده..
من فقط به امید رهبرم میتونم این چهار سالو تحمل کنم...هنوز نیم سال از دولت آقای روحانی نگذشه هسته ایمون ر باد رفت..خدا تا چهار سال دیگه رو به خبر کنه!!
سلام علیکم و رحمه الله
کم کم داشتیم نگران می شدیم حاجی.کجایی پ؟
پیش خودم گفتم اگه بعد از ژنو هم مطلب ننویسی ، دییگه راستی راستی شهیدت کردن :))

آقا فقط یه سؤال :
حضرت آقا حمایت کردن الان ، نکردن ؟ هشدار دادن ؟ خط قرمز مشخص کردن ؟ تکلیف چیه ؟
پاسخ میلاد گودرزی:
سلام
شهید نشدیم هنوز.دعا بفرمایید!

حضرت آقا حمایت میکنن ، تذکر میدن ، خطوط قرمز رو تبیین میکنن و...
تکلیف هم روشنگری ست...
هرگاه مقام معظم رهبری اظهار نظری کرد دیگر در آن باب نباید اظهار نظری کرد ما نباید از علی زمان جلو یا عقب بمانیم هر چند مشکلاتی باشد .
پاسخ میلاد گودرزی:
در مورد مواضع حضرت آقا و نوع برخورد ایشان با مسئله و تکلیف ما و... یه سری نکته یه جا نوشته بودم ، اینجا هم میارم ، چون این روزا زیاد این سؤال مطرح میشه:

- حضرت آقا همواره از نماینده های کشور در مقابل دشمن حمایت میکنن (چون واقعاً نیاز به حمایت دارن ، همونطور که آقا توی سخنرانی در جمع بسیج فرمود)
اما سیبل آقا دشمنه.
ما هم اگه نقدی میکنیم هدف مون نشون دادن خباثت های دشمنای حق ناپذیر و خودبرتربین و غیرقابل اعتمادمون به مردم و مسئولینه ، نه تخریب خودی ها...

-هدف مهم آقا از این مذاکرات رشد فکری مردمه
حالا کی باید توی این روند به این رشد فکری کمک کنه؟
باید جماعتی باشن که با تیزبینی و به دور از هرگونه تعصب و... نقد کنن و مسائل و خباثت های دشمن و... رو برای مردم شرح بدن!

-یادمون باشه که ما ولی فقیه نیستیم که هرکاری آقا کرد ، ما هم بخوایم همون کارو بکنیم!
هر کسی یه تکلیفی داره!
اینو زیاد شنیدیم که:
بعضی جاها باید پشت امام حرکت کرد و بعضی جاها باید سپر بود برای امام...
ولایتمداری توی این دوره خیلی پیچیده تر و ظریف تره.
باید تأمل کرد...


پ.ن:
مواضع حضرت آقا در جریان اتفاقات عهدنامه سعدآباد (سال 82) و همچنین صحبت های سال های بعد ایشون درباره همون جریان رو بررسی کنید.

۰۵ آذر ۹۲ ، ۱۱:۱۳ سرباز گمنام08
سلام به شما دوست عزیز
وب بسیار زیبا و جالب دارید
مطالبتون هم عالیه
اگر مایل به تبادل لینک هستید مارو به عنوان:
پایگــاه ســـربازان گمنـــــام امــام زمــــان(عج)
و ادرس:
http://sarbazgomnam08.mihanblog.com
لینک نمایید یا میتوانید از لوگوی ما استفاده نمایید
سپس اطلاع بدید شما رو با هر اسمی با افتخار لینک نماییم

موفق باشید
یاعلی

با تشکر ازشما که تا این حد مردم وخصوصا جوانان  راروشن می کنید  شما روزنامه خاصی دارید  تا استفاده کنیم. خدا عاقبت صالحین رو به خیر کنه.......

پاسخ میلاد گودرزی:
روزنامه ندارم
ولی همینجا در خدمت تون هستم!
۰۵ آذر ۹۲ ، ۱۳:۵۶ مهدی آقایی پور
سلام آقا میلاد
تحلیل خیلی خوبی ارائه دادی
من همیشه این سوال برام بود که چرا شاهان قاجار قراردادهای ننگینی رو امضا کردن و عزت مملکت رو زیر پا گذاشتن . که جوابش رو الان گرفتم . ولی ای کاش این سوال برام مطرح نشده بود.
آدم یاد قصه خر برفت و خربرفت میفته . حالا اگه فقط همین داستان رو یادآوری کنه خوبه ولی داستان اون شاهی رو هم که خیاطا سرش رو کلاه گذاشتن و لباسی از هیچ براش ساختن رو هم تداعی می کنه .
ما فقط از اول این مذاکرات امیدوار بودیم که دیپلماتهامون بالاخره یه روز به ذات پلید و دشمنیهای دشمنان پی ببرن که نبردن .
به وبلاگ من هم سری بزن .

بچه های انقلاب بهوش باشید .
http://kolbeye-basirat.blogfa.com/post/12
سلام
مطلب شما با لینک زیر در "نقل قول" پاتوق وبلاگنویسان ارزشی  درج گردید
http://naghleghol.ir/index.php/polcy-2/2328-%D8%AA%D9%88%D9%87%D9%85%D9%90-%D8%A8%D9%8F%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B0%D8%B9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%AF%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
چشم به راه دریافت مطالب خوبتان هستیم
جمع کنید دیگه خودتونو بابا.چی گیرتون میاد از این تحریما؟خوشتون میاد یا براتون نفع داره که نمیذارید این کارای دولت به نتیجه برسه؟خدا رو صد هزار مرتبه شکر که شماها رای نیاوردید والا الان معلوم نبود وضعمون چی بود!
بذارید مشکلاتو حل کنن انقد حرف اضافی نزنید خواهشا
سکوت لطفا
پاسخ میلاد گودرزی:
:)
ما از تحریم بیزاریم چون از تحریم کننده ها بیزاریم!
اما از تحقیر هم بیزاریم.از «باخت» مقابل فریبکارا و خودبرتربین ها و حق ناپذیر ها هم بیزاریم!

ای کاش مشکلات حل بشه.هر کی میخواد باعث و بانی این حل مشکل باشه ، ما ازش سپاسگزار خواهیم بود.اما به شرطی که مشکل رو بشناسیم ، کسی که مشکل رو ایجاد کرده بشناسیم ، راه حلش رو هم بدونیم!

ضمناً:
نمیدونم چرا مجبور میشم همیشه زیر کامنت طرفداران دولت عزیز این متن رو بنویسم:
زنده باد ادب
زنده باد احترام
زنده باد شخصیت
زنده باد فرهنگ
:|
من که چشمم آب نمیخوره. این دولت راهی رو که میره اصلن درست نیست. دولت میخواد تحریم هارو برداره حالا به چه قیمتی خدا میدونه
این نظر بدون خوندن متن نوشته شده!
تیتر بسیار عالیه!

پاسخ میلاد گودرزی:
!
تحلیل منطقیه
معتقدم توافق ژنو برای ما یک «برد» ، حتی به تعبیر دیپلمات ها ، نبوده است.

از آنجایی که خواسته ی دشمنان ما (که بیان واضح آن را در کلام صهیونیست ها میشود دید) بطور کامل محقق نشده است ، این توافق یک «شکست» هم برای ایران نبوده است.




سلام
تصورم این است که وقتی مقام رهبری و مردم در جمع خود دارند در مسیری می روند مناسب نیست ما با ساده لوحی صف را بهم بزنیم.
چندی قبل ظریفی از جمع همین دولتیان کنونی در جلسه ای گفته بود: {{{{امروز می‌گویند صداقت آمریکایی. آخر یعنی چی صداقت؟ اصلا در سیاست خارجی صداقت یعنی چی؟ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: الحرب و کل خدعه، جنگ کلش خدعه است. سیاست خارجه هم ادامه بدون خون‌ریزی همان نبرد است. تمامش خدعه است. اصلا صداقت آمریکایی یعنی چی؟ اصلا کی گفته آمریکا صداقت داره؟ اصلا کسی که فکر کنه که در سیاست خارجی با صداقت باید رفتار کرد اصلش بر حماقت است. هیچ برادری و دوستی‌ای در سیاست خارجی نیست الا اینکه منافع خودت را تامین کنی. اگر با کسی دوستی یا دشمنی برای این است که منافع خودت را تامین کنی.}}}}
اینکه وزیر خارجه آمریکا در گزارش  به ملت خود هر توجیهی را ارایه می دهد برای این است که به هر دلیل مجبور به توافقی با ایران شده که نمی تواند آن دلایل را به ریز برای آنان شرح دهد لذا تالاپ و تلوپی هم می کند. من ساده لوح نباید کار سیاستمداری را که باید سیاست کاری کند به سادگی باور کنم و ورای کلام او  را نبینم!
موید و منصور و . . . همیشه روی به راه باشید انشاء الله
پاسخ میلاد گودرزی:
جواب کامنت پایینی رو بخونید!
گوش به فرمان رهبر انقلاب باشید
قضاوت عجولانه نکنید
در این برهه از زمان باید نام جوانان انقلاب کم رنگ شود
منتظر باشید صبر کنید بعد تصیمیم بگیرید

پاسخ میلاد گودرزی:
در مورد مواضع حضرت آقا و نوع برخورد ایشان با مسئله و تکلیف ما و... یه سری نکته یه جا نوشته بودم ، اینجا هم میارم ، چون این روزا زیاد این سؤال مطرح میشه:

- حضرت آقا همواره از نماینده های کشور در مقابل دشمن حمایت میکنن (چون واقعاً نیاز به حمایت دارن ، همونطور که آقا توی سخنرانی در جمع بسیج فرمود)
اما سیبل آقا دشمنه.
ما هم اگه نقدی میکنیم هدف مون نشون دادن خباثت های دشمنای حق ناپذیر و خودبرتربین و غیرقابل اعتمادمون به مردم و مسئولینه ، نه تخریب خودی ها...

-هدف مهم آقا از این مذاکرات رشد فکری مردمه
حالا کی باید توی این روند به این رشد فکری کمک کنه؟
باید جماعتی باشن که با تیزبینی و به دور از هرگونه تعصب و... نقد کنن و مسائل و خباثت های دشمن و... رو برای مردم شرح بدن!

-یادمون باشه که ما ولی فقیه نیستیم که هرکاری آقا کرد ، ما هم بخوایم همون کارو بکنیم!
هر کسی یه تکلیفی داره!
اینو زیاد شنیدیم که:
بعضی جاها باید پشت امام حرکت کرد و بعضی جاها باید سپر بود برای امام...
ولایتمداری توی این دوره خیلی پیچیده تر و ظریف تره.
باید تأمل کرد...


پ.ن:
مواضع حضرت آقا در جریان اتفاقات عهدنامه سعدآباد (سال 82) و همچنین صحبت های سال های بعد ایشون درباره همون جریان رو بررسی کنید.

با سلام دوباره خدمت شما
بله شما درست می فرمایید
رهبر انقلاب همیشه حمایت از دولتها میکنن و بسیجی هایی مثل ما رو تشویق میکنن که حرکت کنیم در مسیر انقلاب
رهبر انقلاب فرمودند گروه مذاکره کننده بچه های خود ما هستن و همینطور گروه مذاکره کننده هم
کاملا خوب جلو رفتند و قابل تحسین هستند و همینطور خطاب کردند که این مذاکره کنندگان رو سازشکار
خطاب نکنید که اگر این حرف نمی زدند عده ای زمزمه این حرف ها رو داشتند انجام می دادند که ایشون
جلوی این اتفاق رو گرفت
منظور من این هست که اقای ظریف با تیم شون کار سختی رو انجام دادن و تا حدودی موفق بودن
و همه ما میدونیم که امریکا اگر در مذاکرت هسته ای شکست کامل بخوره ( البته از امریکا زورگو بعید هست ) مطمئنن مسئله ی دیگری رو  باب میکنه و دوباره به ایران تهمت میزنه
و اگر این گروه مذاکره کننده و دولت اولین خطایی رو انجام دهند اول کسی که مقابل دولت می ایسته
رهبر انقلاب هست
 
و در مورد این جمله شما که فرمودید
یادمون باشه که ما ولی فقیه نیستیم که هرکاری آقا کرد ، ما هم بخوایم همون کارو بکنیم!

باید بگم در شرایطی که رهبر انقلاب چارچوبی رو مشخص کردند برای مردم که در بالا اشاره کردم
ما نباید از اون جلو تر بریم
در بعضی قضایا این حرف شما کاملا درست هست اما در بعضی موارد خیر
مثل زمانی دانشجویان به سفارت انگلیس حمله کردند و رهبرانقلاب فرمود من اینکار رو تایید نمیکنم
اما همین اتفاق وقتی در زمان امام برای لانه جاسوسی پیش می اید امام به جوانان احسنت میگه

ما مردم در بعضی موارد ممکن اشتباه کنیم و نیاز به رهبر داریم و باید نزدیکترین نظری که رهبر انقلاب
در موارد حساس به چیزی داره همون رو دنبال کنیم
ولایت فقیه یکی از بزرگترین کارهاش اینکه که قدرت تصمیم مردم بالا بره و خودشون بتوانند تشخیص
بدهند
اما شاید گاهی اوقات اشتباه کنیم



با سلام من در نظر اول به اشتباه تایپی نوشته بودم

در این برهه از زمان باید نام جوانان انقلاب کم رنگ شود

تصحیح میکنم کلمه نباید هست
باتشکر
۰۶ آذر ۹۲ ، ۱۵:۳۳ صوت المستضعفین
پاسخ جلیلی به توافقنامه ژنو(دُر در برابر آبنبات)
درخواست های طرف غربی در مذاکرات ژنو پیش از این در مذاکرات آلماتی پیش روی جلیلی قرار گرفته بود و وی این درخواست را فقط در مقابل همه تحریم ها پذیرفته بود ولی در مقابل همین پیشنهاد ظریف حاضر به تعلیق غنی سازی 20درصد شد.
جالب آنکه ولایتی در لباس اصولگرایی پاسخی شبیه آنچه ظریف درژنو داد به این پیشنهاد داشته است.
http://mostazafin.tv/latest-video/video/1000_

پاسخ میلاد گودرزی:
بسیار عالی و بجا بود

لینک زیر را ببینید:
برای ثبت در تاریخ | پاسخی از دکتر جلیلی برای توافقنامه ژنو!
در مذاکرات جلیلی اتفاق خاصی رخ نمی داد

پاسخ میلاد گودرزی:
لینک زیر را ببینید:
برای ثبت در تاریخ | پاسخی از دکتر جلیلی برای توافقنامه ژنو!
ایا این فتوا برای شما کافی است ؟
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که مذاکرات ژنو و توافق ‌نامه مورد تایید مقام معظم رهبری است، افزودند: برخی درگوشه و کنار ناآگاهانه موضع‌گیری می‌کنند و می‌گویند این کار مورد تایید رهبری نبوده است؛ باید بدانند که رهبر معظم انقلاب آن را تایید کرده و کسانی که این گونه اظهار نظر می‌کنند حتما نظر ایشان را مطالعه نکرده‌اند.
پاسخ میلاد گودرزی:
فتوا؟!!!
نه کافی نیست!  :)
هدف حضرت آقا از مهلت دادن به این قبیل تحرک های دیپلماتیک ، رشد فکری مردمه والّا از مواضع ایشون میشه به راحتی فهمید که نظرشون درباره غربی ها و مذاکره کردن با اون ها و اعتماد به اون ها چیه...
روحـــــــــــــــــــــــــــــانی موچکــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــریم!!!!!!!!!!!!!
از اینکه به جلز و ولز افتادید حال میکنم
خوش باشید افراطیها :)))))))))))))))))))
پاسخ میلاد گودرزی:
:)
خواهش میکنم.لطف دارید ،صحبت تون نشانه ی شخصیت شماست :)
ناشناس مردم ما به جلز و ولز نیوفتادیم
ما داریم عادلانه قضاوت میکنیم
اگر هم می بینید که ما بسیجی ها با هم
بحث میکنیم با هم دشمنی نداریم
تحلیل هامون مختلف هست و همه ما زیر
پرچم یک رهب هستیم
البته شما هم هستی
خدا کسانی که دغدغه خدمت به انقلاب و مردم را ندارند، نابود خواهد کرد و بگونه ای آنان را از میان برخواهد داشت که گویا هیچ‌گاه اثری از آنها در بین نبوده است
این چیزایی که شما میگید رو نمیدونم.فقط میدونم که خیلی از مردم خوشحالن.شادنواسترس هی قبلی داره کم میشه.آسایش و آرامش داره برمیگرده و خیلی چیزای دیگه.ما هم همینو میخایم.نمیدونم شما ها چرا دوس دارید دائم توی جنگ و دعوا و بزن بزن باشید.چرا اینجوری زندگی میکنید.ی کم آسون بگیرید و زدگی تونو بکنید.بذارید ما هم نفس بکشیم
پاسخ میلاد گودرزی:
سلام!
آدما توی «خواب» کاملاً آسایش و آرامش دارن!
ولی آیا یه «انسان» میپذیره که همیشه توی خواب باشه ؟!
باید ببینید اون چیزی که اسمش رو آسایش میذارید (نه الزاماً آسایش واقعی) از کجا و با چه هزینه ای بدست اومده!

ما دوس داریم جنگ رو ؟!
میشه یکی از جنگ هایی که ما ایجاد کردیم رو مثال بزنید؟
ما هم مثل شما از «جنگ» متنفریم اما چه کنیم که یه عده توی دنیا هستن که مث ما نیستن و جنگ میکنن (تا دل تون بخواد میشه مثال زد)
اما فرق ما و بعضی دیگه اینجاست.جنگ نمیکنیم اما اگه کسی بخواد باهامون بجنگه و عزت و شرافت مون رو هدف بگیره ، تا نابودیش ، جلوش وایمیستیم.

ضمناً ؛ تمام مشکل همینجاست که "
این چیزایی که ما میگیم رو نمیدونید(یا بهتر بگم نمیخواید ببینید و بدونید!)" (متأسفانه)
نفس بکشید.البته هوا یه کم آلوده ست ، ای کاش میشد توی هوای تازه نفس کشید...
رییس جمهور قبلی که توانایی کم کردن آثار تحریم رو نداشت چرا جلوی آمریکا وایستاد؟
پاسخ میلاد گودرزی:
رئیس جمهور قبلی یا فعلی یا هرکس دیگه ، تنهایی هیچ کاری نمیتونه بکنه.باید یه اجماع و وحدت ملی سر این جور مسائل کلان وجود داشته باشه.یه اجماع بین مردم و مسئولین برای ساختن کشور از درون.برای رفع هرچی نابسامانی و سوء مدیریت و دزدی و... و در نتیجه ی این ها یه استحکام درونی خواهیم داشت و حتی «ناامیدی» دشمن از حرکت هایی مثل تحریم و...
تحریم های ایران به سود غربی ها نیست.اونا یه هدفی رو ازش دنبال میکنن که اگه از رسیدن بهش ناامید بشن ، بیخیال ماجرا خواهند شد.
ببینید لس آنجلس تایمز چجوری لو داده داستان رو:
"اگر توافق ژنو را انجام نمی‌دادیم، دیگر قادر نبودیم همه را در کنار خود حفظ کنیم؛ آن‌ وقت تحریم‌ها شروع به تضعیف شدن می‌کرد."
جان کری هم یه چیزی تو همین مایه ها گفت (که توی پ.ن2 آوردم)
باید دشمن رو «ناامید» کرد...
می تونم بگم واقعاً متأسفم برای کسانیکه خودشان را به نفهمی زده اند. 
پاسخ میلاد گودرزی:
فتوا؟!!!
نه کافی نیست!  :)
هدف حضرت آقا از مهلت دادن به این قبیل تحرک های دیپلماتیک ، رشد فکری مردمه والّا از مواضع ایشون میشه به راحتی فهمید که نظرشون درباره غربی ها و مذاکره کردن با اون ها و اعتماد به اون ها چیه...

برگرفته شده از hezr85.blog.ir

جناب میلاد گودرزی
ما شیعیان با فتاوای مجتهدین و ولی امر مسلمین عمل می کنیم از نظر ما افراط و تفریط گناهی نابخشودنی است . اصلا لازم نیست شما استنباط خودتون را بعنوان حجت شرعی بسط و تعمیم دهید !!!
با یک فتوا بدون چون و چرا حرکت می کنیم و بایک فتوا بدون چون چرا می ایستیم بهمین سادگی ...
انهایی که چون و چرا کردند و تفسیر به رای نمودند از قافله کربلا جا ماندند ...


پاسخ میلاد گودرزی:
برادر یا خواهر گرانقدر ؛ تعریف فتوا رو میدونید که این نظر آیت الله مکارم رو «فتوا» قلمداد می کنید؟!

در جواب کامنت های بالا رویکرد آقا و تکلیف خودمون رو شرح دادم خدمت تون.باز هم توصیه میکنم مواضع حضرت آقا در جریان اتفاقات عهدنامه سعدآباد (سال 82) و همچنین صحبت های سال های بعد ایشون درباره همون جریان رو بررسی کنید.

شرایط پیچیده تر از اونیه که در ظاهر بنظر میرسه!

سلام

تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
"
«توهم بُرد» از «اذعان به شکست» بدتر است + صحبت‌های دکتر جلیلی "
با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/18250  
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت "حرف تو" به شما:

"حضرت رسول الله (صلّی‌الله‌علیه‌وآله): هرکس با محبت آل محمد (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) از دنیا برود، شهید از دنیا رفته است."

یا علی
یـــــــــــــــــه چیزی می خوام بگم برای اونایی که هی میـــــــــــــــــــگن آزادی نداریــــــــــــــــم
نظـــــــــــام با ما و فلانی ،فلان رفتار رو داره
.
.
.
آخه یکی نیست به شما بگه اگه خودتون رهبر یک ملت و جریان بودید با مخالفانی که بر علیه شما نه حرف بلکه اقدام و کارهایی انجام میدن چیکار می کنید ..؟!!
می گید نه ما متمدنیم و آزاد باید باشند همه !!

یا اینکه ریشه ی هر چی مذهبی و روحانی و کودتا و اقدام رو می خشکونیــــــــــــــد
آخه این چه توقعی که دارید که علیه یه ملت هر کاری بکنن و ما بر و بر بشینیم نگاهشون کنیم و هیچ کاری نکنیم تا مبادا اوف نشن آقایون و دل آزرده نشن

در مقابل برخورد ، برخورد میشه 
همینطور که اگه خودتون بودید بدتر از این رو هم انجام می دادید 
پس هی با بهانه ی بشر دوستی و انسانیت و آزادی و این موارد خودتون رو خسته نکنید

سلام
خسته نباشید
واقعا پستاتون عالیه
دم شما گرم...
با اجازه من لینک کردم شمارو
که همیشه بتونم بیام بخونم مطالبتونو
در پناه حق
التماس دعا
یا علی
اونــی که گفتی جلــز و ولــز

...!

واقغا واست متاسفم!!! مطمئنم حتی یه نگاه هم به این پست و این تحلیل ننداختی... و فقط اومدی حرفتو زدی و عقدتو خالی کردی و رفتی!!
از این حرفا ما زیاد میشنویم...که اصلا مهم نیست
اگه جواب قانع کننده ای داری بده ... که صددرصد نداری

توروخدا تایید کنید مدیر گرامی

سلام.میشه نظرتون رو درباره احمدی نژاد و مشایی بدونم؟
پاسخ میلاد گودرزی:
:|
http://hezr85.blog.ir/post/53
۱۰ آذر ۹۲ ، ۱۴:۳۸ heydar zolfaghary

سلام علیکم

در خدمتیم با:

تقویت ساخت درونی نظام

دوست عزیزی در پیامی نامه ی رهبر به ریاست جمهوری را ذلالت نامه نامیده بودند،

چگونه تفکر عدالت محور توانست در انتخابات شرکت کند و پیروز گردد

احمدی نژاد در طول 8 سال چنان فریادی زد که صدایش تا چند ماه دیگر بلند خواهد شد!

و این تازه شروع کار است!

تفکر احمدی نژاد و مشایی ادامه ی راه انبیاست!

احمدی نژاد یک اسطوره است ، یک فرمانده است اما حرکت در ایشان خلاصه نمی شود.

حرکت در هیچ کس خلاصه نمی شود.

حتی اگر امام زمان(عج) هم به شهادت برسند ما نباید خود را ببازیم و دست ازادامه ی  اهداف ایشان بر داریم

انسان های باهوش کسانی هستند که هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنند نه آنکه با هر پیشامدی خود را ببازند و دست از اهداف بشویند.

حق همیشه پیروز بوده است.

باید یادآور شویم که مدیریت جبهه ی کفار با جبهه ی نفاق فرق بسیار دارد.

اما تاکتیک برخورد با آنان چگونه باید باشد؟

آیا می توان کسانی را که سالهاست برای مردم جانماز آب کشیده اند

و خود را از یاران صدیق امام خمینی(ره) معرفی می کنند

وخود را از پیشکسوتان در انقلاب و پیشقراولان در جبهه ی نبرد می خوانند

 ردای پیامبر بر تن می اندازند

 و تظاهر به تقوا می کنند

 و سخنان به ظاهر حکیمانه بر زبان می آورند

 و از متشابهات قرآن برای درستی ادعای خویش سوءاستفاده می کنند

 و در کل خدعه و نیرنگ می زنند ، آیا می توان با چند جمله اینان را در جامعه رسوا کرد؟

حقا که نمی توان!

پس راه مقابله با اینان چیست؟

نکته ی مهم اینجاست که راه رسیدن به ظهور چیست؟

آیا کنج عزلت گزیدن و دعای فرج خواندن است؟

و یا تنها بسنده کردن به اعتراضات علیه وضع کنونی بشر می باشد؟

و یا ...

بهتر است پاسخ را از قطب ولایت جویا شویم

به روزم

زنده باد بهار

درود بر بهار

یاعلی یاحق

۱۳ آذر ۹۲ ، ۱۲:۴۵ محسن رنجبر
تحلیل منصفانه ای بود.متاسفانه این روزا طوری داره نشون داده میشه که مردم فکر میکنن دولت جدید تونسته قفل مذاکرات هسته ای رو باز کنه.غافل از اینکه در مذاکرات قبلی هم تیم مذاکره کننده میتونست همچین توافقی رو بکنه اما نکرد چون به ضرر ما بود.لینکهایی که در پینوشت گذاشتید بسیار خوب شرح داده این مسئله رو.ممنون از روشنگری ها تون.
تازه وب تون رو پیدا کردم.چندتا از نوشته هاتون رو خوندم اونا رو به حق نزدیک دیدم.منتظر مطالبتون در دیگر مسائل هستم.ممنون
با پوستر مناظره...
www.jalili0151.blogfa.com

بنده به شخصه در مواجهه با طرف مقابل ، «مناظره» را به «مذاکره» ترجیح میدهم و معتقدم با توجه به روحیه خود برتربینی و حق ناپذیری طرف مقابل ، نشستن بر سر یک میز با آنها با امید به حل اختلاف و مشکل ، کاری بی نتیجه خواهد بود و این مذاکرات! صرفاً می تواند بستری مناسب برای اثبات حقانیت خود و احقاق حقوق خود و همچنین نمایاندن زورگویی و فریبکاری طرف مقابل ، آن هم در عرصه ی جهانی و به قضاوت افکار عمومی مردم جهان باشد.

 

نقدی کوچک بر ابتدای متن

بنده به شخصه در مواجهه با طرف مقابل ، «مناظره» را به «مذاکره» ترجیح میدهم و معتقدم با توجه به روحیه خود برتربینی و حق ناپذیری طرف مقابل ، نشستن بر سر یک میز با آنها با امید به حل اختلاف و مشکل ، کاری بی نتیجه خواهد بود و این مذاکرات! صرفاً می تواند بستری مناسب برای اثبات حقانیت خود و احقاق حقوق خود و همچنین نمایاندن زورگویی و فریبکاری طرف مقابل ، آن هم در عرصه ی جهانی و به قضاوت افکار عمومی مردم جهان باشد.

 

بهتر است ابتدا نگاهی به طرز فکر – مناظره به جای مذاکره – بیندازیم. دیدگاهی که کشور را سال ها در مقابل جامعه جهانی قرار داد. با این دیدگاه ، یعنی خود را قدرت برتر بدانیم و فرض کنیم هیچ نیازی به ارتباط با طرف های مقابل مناظره نداریم. چرا که اصولا طرفین هیچ مناظره ای با یک دیگر بده بستان ندارند.

خب از یک دیدگاه حق با شماست . در این دیدگاه ایران نیازی به ارتباط با قدرت های جهانی ندارد ، هر چیزی را بخواهد خودش تولید میکند ، در تمام زمینه ها فناوری و دانش خود را بدون نیاز به طرف مقابل به صورت موازی پیش میبرد ، نیازی به داشتن ارز و مبادلات ارزی در کشور نیست و تمام مردم همه احتیاجات خود را میتوانند در داخل رفع کنند . مردم کشور هیچ نیازی به سفر به کشور های طرف مقابل ندارند ( اصولا ایرانی جماعت نیازی به خارج رفتن نداره – البته به جز کشور های دوست و برادر  افغانستان پاکستان قرقیزستان ارمنستان ترکمنستان و دیگر ــستان ها ! که در موضع مقابل ایران نیستن!) و از طرفی هم هیچ نیازی به فروش نفت خود ندارد و با توجه به وجود صنعت گسترده در ایران تمام نفت تولیدی را مصرف میکند. خب طبیعی است که میتواند ابر قدرت های جهانی رو همواره در مقابل خود قرار دهد و مناظره کند

حال بیایید ببینیم اگر کشور شرایط بالا را نداشته باشد چه میشود ؟

1.       تعداد بسیار زیادی از قطعات در صنایع استراتژیک که قدرت تولیدی در داخل ( فعلا ) وجود ندارد ، نایاب می شود . یا آن صنعت می خوابد ، یا با هزینه های فضایی و باور نکردنی ( گاه تا 500 برابر قیمت واقعی ) از واسطه خریداری میشود ( که گاه شاهد از دست رفتن هم پول ، و هم قطعه می باشیم ) ، و یا در داخل تولید میشود . ( اما چه تولیدی ؟؟ تولیدی که در آن با توجه به در دسترس نبودن اطلاعات فنی به دلیل تحریم باید از ابتدا با آزمون و خطا پیش رفت ، وقت بسیار زیادی از متخصصین وطنی گرفته شود و هزینه ای فوق تصور برای این تولید پرداخت شود ) – در این مورد(برخی ) آقایان بیان میدارند که چون تحریم بوده ما به خود کفایی رسیده ایم و فلان چیز را تولید کردیم ، بیایید منطقی باشیم ، فکر میکنید اگر برای تولید یک قطعه به خصوص در کشور ،شرایط تحریم مثل: عدم دسترسی به دانش فنی ، عدم دسترسی به متخصصین خارجی ، کمبود حساس زمان ، و اجبار برای پرداخت هزینه گزاف تولید در شرایط تحریم و.... وجود نداشته باشد ، با امکانات موجود نمی توان به جای یک قطعه (مثلا ) دو قطعه تولید کرد ؟ آیا وقتی کشور در تحریم قرار میگیرد ، هوش متخصصین کشور بالاتر میرود ؟ آیا شرایط حساس زمانی برای تولید یک قطعه و اجبار در تولید آن نقش مهمی در محاسبات دانشمندان تولید دارد ؟

چون تحریم بودیم پیشرفت کردیم و اگر تحریم نبودیم دانشمان تغییری نمیکرد ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، باید به ضعف مدیریتی در بدنه کشور تاسف خورد که از ظرفیت ها به درستی استفاده نکرده است. و در هر صورت تحریم عموما هیچ عامل مثبتی در پیشرفت کشور القا نمیکند/. ( این پاسخی بود برای سخن احتمالا گفته شونده ی : "اگر تحریم نبود پیشرفت نمیکردیم" :))) )

2.       اگر بهترین دانشمندان دنیا هم در ایران باشند ، باز هم تعداشان نسبت به دنیا محدود است ، مخصوصا اگر با ابر قدرت های علم دنیا ( که خیال مناظره با ایشان را دارید ) مقایسه شویم ! حال اگر ارتباط علمی خود را با ابر قدرت ها قطع کنیم ، و چون این قدرت های علمی در جهان فناوری خود را با یک دیگر به اشتراک میگذارند ، حتی در بهترین شرایط نیز اگر بتوانیم معادل یکی از این کشور ها دانش تولید کنیم ( البته اگر نخواهیم ادعای خدایی در دانش را داشته باشیم ) ، باز به نسبت یه به مجموع تعداد ابر قدرت های جهان از فناوری و دانش عقبیم

3.       در مورد عدم نیاز به مبادلات ارزی در کشور  صحبت کردن خیلی کودکانه میشود ، لذا این مورد به خواننده واگذار می شود

4.       محروم کردن مردم کشور از سفر های خارجی ( البته به کشور هایی که سرشان به تنشان می ارزد ) کاملا غیر منطقی است !

5.       و در آخر مهمترین منبع درآمد کشور ( فروش نفت ) زیر سوال میرود ! فروش نفت به شدت کاهش میابد ، و حتی در صورت فروش یا مبلغ ارزی به کشور باز نمی گردد ، یا برای هر دلا 30 سنت باید به واسطه داده شود ، یا با تاخیر زمانی 6 ماهه ( مثلا در فروش نفت به چین ) به کشور باز میگردد .( فرض کنین 5 میلیون دلار 6 ماه بلاک بمونه ، اگه سود بانکی در ایران رو 17 درصد بگیریم ، حساب کنید برای 6 ماه کشور چه ضرری رو متحمل میشه )

خب در عوض کشور چه چیز به دست می آورد : افتخار اینکه در مقابل ابر قدرت های جهان قد علم کرده است ، افتخار اینکه روی پای خودش ایستاده ، افتخار مذاکره نکردن با زورگو ها و افتخار....  

بررسی درستی و نادرستی این دیدگاه به خواننده واگذار میشود

اما دیدگاه دیگر یک دیدگاه دیپلماتیک :

مناظره و جنگ طلبی با دنیا باید جای خود را به مذاکره بدهد . در ابتدا باید ذکر شود که مذاکره کردن با ابر قدرت ها نشان دهنده ضعف نیست ، اگر از موضع قدرت وارد شویم

اما در مورد مذاکره ایران :

بحث سر این نیست که نمی‌شود دیگران را تحمل کرد. آن آیه معروف قرآن کذالک جعلناکم اُمَه وسطا لتکونوا شهدا علی الناس. ما، شما را امت وسط قرار دادیم. تفسیرهای مختلفی درباره واژه وسط است. به نظرم بهترین تفسیر همین است که شما معتدل هستید و در وسط ایستاده‌اید جمله معروف حضرت علی(ع) را ببینید که می‌فرمایند: «الیمین و الیسار مَضلّه. یعنی چپ‌روی و راست‌روی افراطی، از جاده حقیقت، به دو طرف منحرف شدن است. البته زمانی است که دیگران می‌خواهند با ما بجنگند، ما را از بین ببرند که این مورد، فضای دیگری است و در همین مورد هم اسلام حکم دارد و بحث دیگری است، ولی وقتی می‌شود با آنها بمانیم و با عمل، عقایدمان را به دنیا معرفی کنیم، راهی را که اسلام خواسته است چرا دنبال نکنیم؟ ( آیت‌الله هاشمی رفسنجانی)

مذاکره دشوار است بیانیه خواندن همواره راحت است و رسیدن به تفاهم و معنای مشترک نیازمند فکر و دقت است و بیش از همه این کار نیازمند شجاعت است

ظریف گفت: خواندن بیانیه به شجاعت نیاز ندارد

وزیرامورخارجه کشورمان افزود: مذاکره کردن خودباوری می خواهد ادعا نمی کنم کسانی که رهبر انقلاب با بزرگواری آنها را فرزندان خود و این انقلاب نامیدند از خطا مصون نیستند حتما ما آنچه را که می توانیم انجام می دهیم و این در شرایط دشوار و شرایطی است که تحریم های غیرعادلانه، خلاف انسانیت بر گرده این مردم سوار شده است. امیدوارم وانمود نکنند دیگران توانستند به فرزندان انقلاب توهین کنند و جان سالم به در ببرند. 

همانگونه که دکتر محمد جواد ظریف براین سخن آیت الله جوادی آملی تاکید کرد که :  آمریکایی‌ها خیال نکنند اگر ما با آنها مذاکره کردیم و دست دادیم، یعنی اینکه به آنها اعتماد داریم؛ بلکه این از ادب، درایت و عقلانیت ما است که انسان مذاکره کند؛ دست بدهد و بعد انگشتانش را بشمرد! ایران هیچ گاه به آن ها اعتماد ندارد !!

اما در مورد فواید مذاکره برای کشور بعدا بحث میشود و  تصمیم گیری در مورد خوب یا بد بودن مذاکره با ابر قدرت ها نیز به خواننده واگذار می شود!


راستش قصد داشتم متن " توهم برد " رو هم اساسا نقد کنم ، اما یکم که فکر کردم دیدم واقعا مساله اینقدر واضحه که نیاز به نقد کردن نداره !
پایدار باشید

پاسخ میلاد گودرزی:
ممنون از نقدتون!
اما بنظرم کمی برداشت تون با منظور من متفاوت بود!

اولاً ؛ در هر مراوده ای ، پیش از هرچیز باید طرف مقابل ات رو بشناسی تا بتونی مراوده ات رو باهاش درست شکل بدی!
اینی که من گفتم امیدی به نتیجه گرفتن و رفع اختلاف نیست  از روی سلیقه و هوس شخصی م نبوده که ، از تجربه ی 10 ساله ایه که توی این مذاکرات! داریم ، از شناخت دلیل اختلاف و دشمنی اصلی ایه که باهاشون داریم (نه مسئله ی هسته ای) از اوجایی که رهبری در مورد شون تعابیر «عهد شکن ، حق ناپذیر ، خودبرتربین و...» رو بکار میبرن!
اصلا فرض بر اینکه حافظه ی تاریخی مون صفره و سعدآباد و... رو اصلا بیاد نمیاریم ، برخورد غربی ها رو با همین توافقنامه ژنو رو ببینید!مسئله روشنه!

ثانیاً ؛ اصلا منظور من این نبود که ما بیایم دور خودمون حصار بکشیم و بشیم مث کره شمالی و رابطه ای با دیگر کشورها نداشته باشیم.
کاملاً درسته که باید با دنیا تعامل کرد و مراوده داشت.اما حرف من اینه که توی مراوده «طرف مقابل رو بشناسیم!»
ببینیم طرف مقابل با چه انگیزه ای میاد توی مذاکرات!.وقتی خودش صراحتاً میگه «ما میوه جنگ عراق رو در سعدآباد چیدیم!» یعنی چی؟یعنی اومده مذاکره کنه که مسئله ی هسته ای ایران حل بشه؟پس به عراق و جنگ و... چه ربطی داره؟!

در مورد «بیانیه خوندن» بجای مذاکره که توی مناظره سیاسی انتخابات هم مطرح شد و این روزا دوباره ازش حرف زده میشه ، توی « پ.ن 5 » دوتا لینک گذاشتم.اونا رو ببینید.مسئله روشن میشه! که آیا تیم قبلی فقط میرفته و بیانیه میخونده؟یا اینکه با همون فضای اثبات حق و احقاق حقوق ، تا مرز گرفتن حق پیش رفته؟!

کلید حل این مشکل در یک جمله است که رهبری فرمودند:«باید دشمن رو مأیوس کرد».
همه میدونن که غربی ها از تحریم ایران سودی نمیبرن (ما هم ضرر میکنیم اما اونا سودی نمیبرن) از حرفای جان کری هم میشه فهمید اینو.از بالا رفتن ارزش سهام پژو بعد از توافقنامه هم میشه فهمید.پس دارن یه چیز نامطلوب برای خودشون رو تحمل میکنن که به یه هدف (تسلیم شدن و رام شدن ایران) برسن.اگه از این مسئله ناامید بشن ، کوتاه میان از این راه (مثل مسئله ی تهدید سوریه به جنگ و...) پس باید ناامید کرد طرف مقابل رو و در حال مذاکره! کرد و حق رو ثابت کرد.کمااینکه در آلماتی 2 تا مرز این اتفاق پیش رفته بودیم که انتخابات شد و...
البته هنوزم دیر نشده...

موفق  باشید
مطلب رو خواندم.جامع و خوب بود فقط منظورتون رو از پی نوشت1 متوجه نشدم میشه توضیح بدید؟
آقا ما انرژی هسته ای نخوایم باید کی رو ببینیم؟
ما بجای انرژی هسته ای رفاه و آسایش و آرماش میخوایم
پاسخ میلاد گودرزی:
ما رو ببینید!  :)
ما هم انرژی هسته ای میخوایم ، هم عزت و کرامت و هم رفاه و آسایش و...
بزرگترین اشتباه همینه که بخوایم از بین اینا یکی رو انتخاب کنیم.در اون صورته که هیچکدومش رو هم نمیتونی داشته باشی!
لطفا همه بخونن وپاسخ بدهند
من ازهمه  1سوال دارم

اگردر یک موضوع  ابلیس همان شیطان معروف 1طرف ماجراوآدمی زاد 1طرف دیگه ماجرا باشه، آیا ممکنه که هردوشون در 1امر ،هم شیطان به خدا بگه برد بامن بوده وهم آدم بگه نه خدا جون،من بردم وحرفشو گوش ندادم-آیا چنیین چیزی ممکن؟
جواب :یا انسان خطا نکرده و بردبا آدم بوده ویا خطا کرده وبرد باشیطان.
حالا وجه تشابهش با این ماجرا
امام فرمودند آمریکاشیطان بزرگ است.حالا آیا ممکن در برابر شیطان بزرگ  برد-برد رخ داده باشه

شما قضاوت کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
میشه لطف کنیدنظرمن که ازهمه سوال کرده بودمو بذارید ونظر خودتون وسایرینرا بدونم -وجه تشابه با شیطان رامیگم
پاسخ میلاد گودرزی:
من نظرم در مورد "برد-برد" رو توی این مطلب عرض کرده ام قبلاً :
http://hezr85.blog.ir/post/61

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی