حــــِـــذر

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ ... ای کسانی که ایمان آورده اید [در برابر دشمن] اسلحه خود را برگیرید - آیه 71 سوره نساء

حـــِـــذر

حــــِـــذر

«سیاست» ؛
مأمور ساواک به امام گفت که
آقا سیاست عبارت از دروغگویی است ،
عبارت از خدعه است ، عبارت از فریب است ، عبارت از پدر سوختگی است ،
این را بگذارید برای ما.
امام فرمود : این سیاست مال شماست...
این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد ، این سیاست شیطانی است.
و اما سیاست به معنای این است که جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آنجایی که صلاح جامعه و صلاح افراد هست...
پیغمبر اکرم مبعوث شد که سیاست امت را متکفل باشد.

.: وبلاگ حــــِــــذر | HEZR.ir :.

نویسنده
اینستاگرام
مطالب پیشنهادی
نظرات شما
پیوندها

منظور رهبر انقلاب از «نرمش قهرمانانه» چیست ؟!

سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۱۷ ب.ظ
    

..........................................................................................................................................................
منعکس شده در:
| سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی | بولتن نیوز | صابرنیوز | عمارنامه |
| فرهنگ نیوز | جام نیوز | تی نیوز | خبر فارسی | افسران |
| حرف تو | روایت نو | نقل قول | ویستا | خبرپو |
| سفیران قلم | پایگاه خبری تحلیلی فریاد گیلان |
..........................................................................................................................................................

 
حضرت امام خامنه ای صبح امروز در جمع فرماندهان سپاه پاسداران بیانات مهمی داشتند که قسمتی از آن در باب سیاست خارجی و بسیار تأمل برانگیز بود.
ایشان با اشاره به پیچیدگی های دنیای دیپلماسی افزودند: "عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود."
رهبر انقلاب ضمن موافقت با حرکت های صحیح و منطقی در سیاستهای خارجی و داخلی افزودند: "با مسئله ای که سالهای پیش «نرمش قهرمانانه» خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی."
ایشان درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او را، شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه اعلام کردند و افزودند: "یک کُشتی گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان میدهد اما فراموش نمیکند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟" (لینک مطلب )

عبارت «نرمش قهرمانانه» بی درنگ مرا یاد عنوانی انداخت که حضرت آقا برای ترجمه ی کتاب صلح امام حسن (ع) انتخاب کرده بودند.
کتاب "صلح‌الحسن" (در تحلیل صلح امام حسن (ع) با معاویه ؛ نوشته ی شیخ راضی آل یاسین) در سال 1348 ه.ش توسط حضرت آقا ترجمه شده و عنوان «صلح امام حسن (ع) ؛ پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» توسط ایشان بر این کتاب نهاده شده است.
انتخاب این عبارت حماسی ، آن هم برای واقعه ی صلح کاملاً متناسب با محتوای کتاب و در جهت زدودن این ابهام و تردید سطحی و همراه با کوته فکری است که "چرا امام حسن (ع) صلح کردند اما امام حسین (ع) قیام ؟! و دلیل این مسئله را ویژگی های شخصیتی این دو امام معصوم دانستن و وارد کردن تشکیک در صواب بودن اتخاذ این رویکرد از سوی امام حسن (ع) و دیگر شبهات مطروحه در باب ماجرای صلح امام حسن (ع)" (این کتاب را از اینجا میتوانید بخوانید | شرخ مختصری از این کتاب را هم از اینجا میتوانید بخوانید)
قصد شرح چگونگی و علل واقعه ی صلح امام حسن (ع) و مقایسه ی آن را با شرایط امام حسین (ع) را ندارم و برای اهل تحقیق روشن است که شرایط حاکم بر زمان ، امام حسن (ع) را مأمور به صلح و امام حسین (ع) را مأمور به قیام کرد و هریک از این دو بزرگوار هم اگر جای دیگری بود ، همان تصمیم متناسب با شرایط زمان را اتخاذ میکرد.و امام حسن (ع) از روی حکمت و با درنظر گرفتن مصلحت و با حفظ عزت خویش و شیعیان اقدام به صلح با معاویه کرد.
(برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخوانید : صلح امام حسن علیه السلام در کلام شهید مطهری)

 
اما بکارگیری این عبارت «نرمش قهرمانانه» توسط حضرت آقا در بیانات امروزشان ، در مورد دیپلماسی و آن هم پیش از اولین سفر رئیس جمهور و هیئت دیپلماتیک همراه ایشان به نیویورک و حضور در میدان مهم و حساس دیپلماسی در مجمع عمومی سازمان ملل ، بسیار مهم و قابل تأمل است.

صحیح یا غلط نام جناب دکتر روحانی با عباراتی نظیر "تنش زدایی در سیاست خارجی" و... همراه شده است.و نحوه ی حضور و رویکرد ایشان در عرصه ی بین الملل بسیار مورد دغدغه ی دوستان و دشمنان انقلاب است.اگرچه مواضع ایشان در حوزه ی سیاست خارجی در این مدت کوتاهی که از ریاست جمهوری شان می گذرد ، نشان از توجه ایشان به اصول بنیادی دیپلماسی جمهوری اسلامی دارد و رنگ و بوی عزت ، حکمت و مصلحت در مواضع ایشان در موضوعات مختلف (مسئله سوریه ،صحبت کردن با ایران با زبان تکریم و...) احساس می شود ، اما به هر حال چه از سوی دوستان و چه از سوی دشمنان نوعی ابهام و علامت سؤال درباره رویکرد ایشان و دولت شان در مورد مسائل مختلف متوجه جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل (نظیر مسئله هسته ای ، رابطه با امریکا و...) وجود دارد.
در صحبت های جناب روحانی و همچنین مسئولین دولت در سیاست خارجی ، سخن از تغییر در روش ها و شیوه های کاری در عرصه ی دیپلماسی و مذاکرات و... به چشم میخورد.که همگان منتظرند که این تغییرات و سطح آنها را در عرصه سیاست خارجی ببینند اما مسئله ای که مطرح است این است که اصول و مبانی مشخص و ثابت و پایه های رویکردها در عرصه ی دیپلماسی هم تبیین شده و مشخص هستند.رهبر انقلاب پیش تر «عزت ، حکمت و مصلحت» را بعنوان یک مثلث الزامى براى چارچوب ارتباطات بین‌المللى مشخص و تبیین کرده و بارها نیز برآن تأکید کرده اند.

امروز نیز رهبر انقلاب پیش از سخن گفتن از دیپلماسی و... ابتدا از پنجره ی دشمن شناسی وارد مسئله شده و چرایی و چگونگی تقابل دشمن با انقلاب اسلامی را تبیین کردند.

رهبر انقلاب با اشاره به نظم جدیدی که انقلاب اسلامی به بشریت ارائه میکند خاطر نشان کردند: "نظام سلطه دنیا را به دو بخش ظالم و مظلوم تقسیم کرده اما انقلاب اسلامی منطق ظلم ستیزی و پرهیز از ظلم را همراه آورده و این منطق باعث شد پیام انقلاب در مرزهای ایران محصور نماند و مورد استقبال ملتها قرار گیرد."
ایشان دولتهای جبّار، حکومتهای وابسته ی به نظام سلطه و شبکه های غارتگر بین المللی را از جمله مخالفان پیام انقلاب ملت ایران برشمردند و افزودند: نظام سلطه و وابستگان آن، سه سیاست اصلی "جنگ افروزی، فقر آفرینی و فساد انگیزی" را دنبال میکنند و اسلام با همه این سیاستها مخالف است و این مخالفت، مبنای چالش اساسی با انقلاب است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه همه تحرکات و توطئه های دشمنان در 34 سال اخیر را باید در چارچوب این چالش اساسی تحلیل کرد.
و سپس به عرصه ی دیپلماسی و لبخندها و درخواست مذاکره ها اشاره کرده و فهم و درک این رفتارها را در چارچوب همان چالش اصلی دانسته و «نرمش قهرمانانه» را مقید به شرط «درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او» خواندند.

یعنی با در نظر داشتن چالش اساسی نظام سلطه با انقلاب و همچنین فهم صحیح از دشمن و اهداف او می توان از روش های مختلف در دیپلماسی و روابط بین الملل استفاده کرد.
اگر تاکتیک خاصی بنا بر مصلحت مدنظر است ، این رویکرد می بایست از روی حکمت و با حفظ عزت باشد.
اگر بنا بر دیپلمات بودن است ، انقلابی بودن نباید فراموش شود!

و در یک کلام اگر نرمشی هم در کار است ، این نرمش می بایست «قهرمانانه» باشد!
 
امید است رهنمودهای امام جامعه مورد توجه همگان ، بخصوص دولتمردان و شخص جناب رئیس جمهور قرار بگیرد و خاصتاً در جریان این سفر مهم ایشان به نیویورک و همچنین از سرگیری مذاکرات هسته ای امیدواریم شاهد دفاع همه جانبه ی مسئولین امر از اسلام و انقلاب و حقوق حقه ی ملت باشیم.


 
..........................................................................................................................................................
 
پ.ن : اگر توفیق باشد پیش از سفر نیویورک رئیس جمهور و هیئت همراه ، مطلبی بصورت جداگانه درباره از سرگیری مذاکرات هسته ای خواهم نوشت...

 
..........................................................................................................................................................

مطالب مرتبط:
در مذاکرات پیش رو ، کدام طرف «میوه» خواهد چید ؟!
بازی‌ های با حاصل جمع صفر و پیام انتخابات ایران!

نظرات (۱۲)

سلام برادر گودرزی
احسنت به این سرعت عمل.آقا نکنه رهبر موضوع سخنرانی رو با شما هماهنگ میکنن شما خبر داری درباره چی بنویسی؟؟؟؟/
ایشون که گفت نرمش همینجوری موندم که یعنی چی؟؟؟؟
روشنمون کردی ممنون
ایشاالله کهخ برادران تدبیرو امبد قهرمانانه کرنش کنن حداقل

دعامون کن حاجی
عیدت هم مبارک
پاسخ میلاد گودرزی:
سلام
حال شما؟

هه
مقداد از تو چشمای امامش میفهمید حرف آقاش چیه
بعد ما بعد چند ساعت تازه حرفای آقامونو نوشتیم ، سرعت عمل داشتیم؟!

شما هم دعا کن که محتاجیم...
خب دیگه به سلامتتی زمان صلح رسیده و دیگه قهرمانانه و غیرقهرمانانه هم نداره
امریکا ول کام
:)))))
پاسخ میلاد گودرزی:
اینی که شما میگی قهرمانانه نیست
اگه صلحی هم باشه باید قهرمانانه باشه وگرنه تو کت ما نمیره :)
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/12095
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی

نیمه شبها تا سحر ذکر رضا(ع) باید گرفت

اینچنین حاجات خود را از خدا باید گرفت

در جوار مرقدش هرگز به کم قـانع مشو

چونکه از مشهـد بـرات کربلا باید گرفت

دست خالی آمدم امشب به درگاه شما

هرچه میخواهد دل از راه دعا باید گرفت

نسبت دادن صحبت های حضرت آقا به صلح امام حسن توی شرایط امروز کار درستیه که این کاروانجام میدید؟
متسفانه این یه فریب هست که روی تحلیلهای بچه حزب اللهی ها هم تاثیر گذاشته که زمان صلح با معاویه رسیده/
توی گوگل که سرچ کردم "" نرمش قهرمانانه"" توی صفحه اول این تحلیل نادرست شما (بنظرمن البته) توی پلاس اومد.از اونجا لینک اینجا رو دیدم و لازم دونستم این توضیح رو بدم که این تحلیل های نادرست میتونه سریع پخش و روی ذهن مردم تاثیر بذاره.لطفا تجدید نظر کنید.ما با هیچ معاویه ای صلح نخواهیم کرد///
پاسخ میلاد گودرزی:
ما چیزی رو نسبت نمیدیم
خود حضرت آقا این عبارت رو بکار بردن و اشاره هم کردند به قبل ، شما برید توی تاریخ ببینید برای اولین بار این اصطلاح کجا بکار برده شده.یه بار توی یه سخنرانی سال 75 (اگر اشتباه نکنم) بکار برده شده اما برای اولین بار این اصطلاح توی نامگذاری همین کتابیه که عرض کردیم.
ضمناً من نگفتم که قراره با معاویه صلح کنیم!!! حضرت آقا هم منظورشون این نیست (با توجه به دیگر بیانات شون) منظور همونی بود که توضیح دادم توی متن.تاکید بر تحلیل همه ی ظرافت های دیپلماسی (لبخندها ، نرمش ها و...) بر مبنای چالش اصلی میان انقلاب و نظام سلطه
سلام
 مطلب مفیدی بود
ممنون
۲۸ شهریور ۹۲ ، ۰۱:۱۳ معبر سایبری فندرسک
سلام بزرگوار احسنت چقدر با بصیرت نوشته بودین.
متاسفانه چندتن از نمایندگان مجلس این موضوع رو بد متوجه شدند و ازاون به عنوان صلح امام حسن یاد کردن که واقعا باید به فهم و درک بعضی ها شک کنیم.
رهبر معظم انقلاب بار دیگر نشون دادند چقدر به جامعه و نزدیک هستند و عیب ها و ارزش هارو چقدر خوب درک می کنند. واقعا کشور ما بجای ایکه نرمش بی غیرتانه داشته باشه باید نرمش قهرمانانه داشته باشه.
۲۸ شهریور ۹۲ ، ۰۹:۱۹ خورشید عالم تاب

به اطلاع دوستان می رساند جلسه آینده وبلاگ نویسان انقلاب اسلامی اهواز این هفته جمعه مورخ 29 شهریورماه راس ساعت 17:30 دقیقه عصر با سخنران استاد احسان بیگ زاده - استاد IT - با موضوع بررسی و نحوه کارکرد شبکه های اجتماعی، در محل سالن جلسات بسیج اساتید دانشگاه چمران (میدان دانشگاه چمران - جنب اورژانس 115) بر گزار می گردد.

از علاقه مندان و فعالان سایبری و وبلاگ نویسان و فعالان شبکه های اجتماعی دعوت می شود تا در این جلسه حضور به هم رسانند. شرکت در این جلسه رایگان و برای عموم آزاد است.

کاری ندارم که شما همیشه منتظریدکه آقا یه چیزی بگن و بناتون رو بذارید بر درست بودن مطلق آن، ولی راست حسینی اگه این موضع گیری از طرف آقای رفسنجانی بود همین تحلیل رو داشتین؟!آیا انگ ضد انقلابی بهش نمی زدین؟به نظرم با موضع گیری های قبلی شون(در دوران احمدی نژاد )فاصله گرفتن
پاسخ میلاد گودرزی:
اولاً بیانات پریروز آقا ، حرف جدیدی نبود خودشون علناً دارن میگن "با مسئله ای که سالهای پیش «نرمش قهرمانانه» خواندم موافقم"
سخنرانی سال 75 آقا رو در این باره میتونید بخونید:
"نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر ، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سیاست خارجى میدان نرمشهاى قهرمانانه است، اما نرمشى که در برابر دشمن تیز باشد. بنا بر این دیپلماتهاى ما باید در مواضع اصولى خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردى حضرت امام خمینى (رض) را الگوى خود قرار دهند." (لینک)
اصل این اصطلاح "نرمش قهرمانانه" از عنوان کتاب ترجمه شده ی ایشونه ولی تو عرصه دیپلماسی بارها ازش استفاده کردند (یا عباراتی شبیه به این رو)

ثانیاً طبیعیه حضرت آقا بعنوان رهبر و کسی که مسائل رئ از بالا نگاه میکنه ، بنا به شرایط موجود تذکرات شون رو بدن.بله اگر الان یکی از کاندیداهای انتخابات امسال رئیس جمهور بود ، دیگه شاید حضرت آقا نیاز نمی دیدن توی مسائل سیاست خارجی دائماً تذکر بدن و راه رو نشون بدن.مطمئناً باید بیانات ایشون متناسب با شرایط زمانه باشه!
شما ها 8 سال است با دفاع کورگورانه از احمدی نژاد مملکت را به ویرانه تبدیل کردید و اطلاعات غلط به مسئولان دادید حالا که مسئولان متوجه اوضاع وخیم شدند مجبورند مثل امام حسن به صلح بیندیشند با آقا آقا گفتن اوضاع کشور سامان نمی یابد اگر در این نرمش قهرمانانه اتفاقی برای کشور بیفتد شما مجذوبان ولایت مقصر هستید شماها الان هم با این شک و شبهه هایتان با رهبری مقابله می کنید بروید توبه کنید و دست از این حماقت بازی هایتان بردارید دفاع از حریم دین و دیانت تعقل می خواهد دفاع از ولایت تدبیر می خواهد نه ایتکه کور کوانه دنبال احمدی نژاد بیفتید که زمینه نابودی کشور را با اطرافیان دزدش فراهم نمود رحیمی و....همگی دزد بودند ولی شماها دم نزدید کفن نپوشیدید چرا که از مزایای بی شمار متنعم بودید باز هم می گویم توبه کنید ملت ایران را با این ادبیات ظاهرا ولایی تان 40 سال به عقب راندید 
پاسخ میلاد گودرزی:
سلام!حذف فرمت متن
ممنون از توهین ها و تهمت هاتون!

اولاً که نفهمیدم احمدی نژاد رو از کجا درآوردید و وارد ماجرا کردید ولی باید خدمت تون عرض کنم که احمدی نژاد کسی بود که در زمان او (با وجود همه ی مشکلات و نقص هاش) میشد تو حوزه ی سیست خارجی ، با جرئت گفت ما در شرایط بدر و خیبر هستیم ولی امروز دوباره نیاز باشه به همون ادبیات و تذکرات دهه هفتاد ؛ یعنی نرمش قهرمانانه ...
با آقا آقا گفتنِ صرف بله مشکلی حل نمیشه ولی اگه حرفای آقا فهمیده بشه و وظیفه مون رو در قبال حرفای ایشون بشناسیم چرا.تا شرایطی پیش نیاد که ترس داشته باشیم که در این نرمش قهرمانانه آیا اتفاقی برای کشور میفته یا نه.اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفته تقصیرش متوجه کساییه که با رأی شون شرایط فعلی رو ساختن نه ما! توی جواب یکی از عزیزان عرض کردم که "بله اگر الان یکی از کاندیداهای انتخابات امسال رئیس جمهور بود ، دیگه شاید حضرت آقا نیاز نمی دیدن توی مسائل سیاست خارجی دائماً تذکر بدن و راه رو نشون بدن."

با سلام
با تشکر از حضور در سایت صابرنیوز مطلب جنابعالی در قسمت وبلاگستان درج گردید
سلام داداش میلاد
ایول بابا، چقدر خوب جواب اینارو دادی..
حال کردم :)


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی