حــــِـــذر

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ ... ای کسانی که ایمان آورده اید [در برابر دشمن] اسلحه خود را برگیرید - آیه 71 سوره نساء

حـــِـــذر

حــــِـــذر

«سیاست» ؛
مأمور ساواک به امام گفت که
آقا سیاست عبارت از دروغگویی است ،
عبارت از خدعه است ، عبارت از فریب است ، عبارت از پدر سوختگی است ،
این را بگذارید برای ما.
امام فرمود : این سیاست مال شماست...
این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد ، این سیاست شیطانی است.
و اما سیاست به معنای این است که جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آنجایی که صلاح جامعه و صلاح افراد هست...
پیغمبر اکرم مبعوث شد که سیاست امت را متکفل باشد.

.: وبلاگ حــــِــــذر | HEZR.ir :.

نویسنده
اینستاگرام
مطالب پیشنهادی
نظرات شما
پیوندها

«دعوت عملی» و لباس دین - تحلیلی بر فیلم «رسوایی»

سه شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۱ ق.ظ


..........................................................................................................................................................

منعکس شده در:
| افسران | حرف تو | دانش روز  | پایگاه خبری تحلیلی حزب الله پرس |

| نقل قول | پایگاه دانشجویان انقلابی | وبگاه جوان انقلابی |

..........................................................................................................................................................


معمولاً نقد و تحلیل فیلم های سینمایی همزمان با اکران آنها انجام می شود اما ما که موفق به دیدن فیلم در سینما نشده ایم و تازه فیلم را در سینمای خانگی دیده ایم ، معذوریم که الان به این فیلم بپردازیم.قصد نقد فنی و موشکافانه فیلم را ندارم.نه تخصص کافی را برای این کار دارم و نه نیازی به آن می بینم و هدفم صرفاً بیان نکاتی از "محتوا"ی فیلم است که بنظرم بسیار باارزش و بااهمیت بوده و به گونه ای موفق توانسته در قالب فیلم منتقل بشود.

مهم ترین و برجسته ترین ارزش و آموزه ی دینی مهمی که در این فیلم روی آن تاکید می شود "دعوت عملی" است.اصل بسیار مهم و حیاتی دینی که متاسفانه از آن غفلت می شود.همه از امر به معروف و نهی از منکر حرف می زنیم (البته درباره همین هم فقط حرف می زنیم) اما به این مسئله اصلاً توجه نمی کنیم که مرحله ی قبل از امر به معروف و نهی از منکر ، «دعوت عملی» است.آنجا که می فرماید "وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ"(آیه ، 104 ، سوره آل عمران) و آنجا که امام صادق (ع) برترین دعوت را "دعوت عملی" می پندارد.

رسوایی علاوه بر بیان اهمیت این نوع دعوت ، تاثیرگذاری آنرا هم یادآور میشود.آنجا که دختر خطاکار داستان ( نه دختر فاسق و ملحد و...) در سکانس ابتدایی فیلم ، بعد از پایان تیتراژ فوق العاده فیلم که ترکیبی از نماها و بناهای آرامش بخش اسلامی و نوای اذان است ، پنجره ی اتاق خود و یا پنجره ی زندگی خود را به روی گنبد امامزاده (المان و نماد دین) و صدای اذان (دعوت خدا) می بندد و میگوید :"من که با این خدا و هرچی امامزاده هست ، قهرم" و درحالی که لباس های بزک کرده و مثلاً ناهنجار خود در طول فیلم را در تن دارد ، از خانه بیرون رفته و زندگی قهر کرده با خدایش را به نمایش میگذارد و در انتهای فیلم و پس از این "دعوت عملی" ، در سکانس های پایانی ، با لباس سفید پنجره ی اتاق را به صدای اذان باز میکند و در واقع به دعوت خدا لبیک می گوید و در آغوش مادر خود آرام میگیرد و در واقع نه تنها خود که مادر (خانواده) خود را نیز به آرامش میرساند.

نکته ی دیگر در بحث "دعوت عملی" این است که این وظیفه ی خطیر دینی بیش از همه متوجه کسانی است که لباس دین را در بر دارند (چه روحانی و چه کسانی که در جامعه ادعای دین مداری دارند).
روحانیِ فیلم رسوایی دارای سبک زندگی خاصی است که شاید به برخی از ابعاد آن خرده گرفته شود.اما به نظر من خرده گرفتن به آن بدلیل فاصله گرفتن برخی از روحانیون از آن سبک خاص زندگی که مطلوب هم هست ، می باشد.روحانی رسوایی ، روحانی مطلوب است حتی اگر این روحانی در دنیای واقع کمیاب باشد.روحانی ای که سعی می شود جایگاه او در تراز علمای بزرگ اخلاق معرفی شود.حتی در آن سکانس معرفی ابتدایی شخصیت "حاج یوسف" و گذر او از بازار و واکنش های مردم ، در یک صحنه و در عرض چند ثانیه تصویر عکس مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در یکی از مغازه ها دیده میشود(صحنه ای که شاید از چشم خیلی از بیننده ها پنهان بماند) که معتقدم این تصویر عامدانه در فیلم جا داده شده و هدفش القای شخصیت حاج یوسف بعنوان روحانی ای در تراز بزرگانی امثال مرحوم مجتهدی است.

روحانی دوست داشتنی فیلم که با بازی زیبای ، اکبر عبدی ، بازیگر دوست داشتنی سینما بخوبی با مخاطب ارتباط برقرار میکند ، فقط روحانی روی منبر نیست و حاضر است برای انجام تکلیف خود در راه دعوت ، حتی آبروی خود را هم خرج کند.روحانی عارفی که آزمونش نه این بود که بتواند در مقابل عشوه گری های دخترک فیلم خود را کنترل کند ، که آزمونش در راه پیشرفت معنوی و گام برداشتن در مسیر عرفان ، این بود که بالاترین سرمایه ی خود یعنی آبروی خود را برای کمک به یک انسان و هدایت یک انسان بگذارد.
روحانی ای که برای ترقی عرفانی و در راه تزکیه و برای شکست و تحقیر نفس خود به بارکشی شبانه روی می آورد (کار شبانه حاج یوسف نه برای معاش که در مسیر عرفان بود) حالا با یک آزمون روبروست.

او به نتیجه دادن کار خود هم ایمان دارد.دیالوگِ "برمیگرده" که حاج یوسف پس از آشنایی اولیه با افسانه و بعد از اینکه او قصد ترک منزل را داشت ، گفت در واقع درمورد بازگشت و توبه افسانه در انتهای این دعوت عملی است.تحمل کنایه ها و تهمت های مردم هم بخاطر همین ایمان به کار خود است.
رسوایی رهایی یافتن امثال افسانه و بازگشت آنها از راه پناه بردن به کسانی میداند که علاوه بر اینکه لباس دین دارند (در ظاهر و در حرف دیندار هستند) در عمل هم سبک زندگی شان دینی است و آغوش شان هم برای پناه دادن به این انسان ها باز است.لذا در فیلم ، افسانه از چنگال متظاهران دینی ، به منزل حاج یوسف پناه می آورد.

 

 
سوای از بحث مطرح شده که از نظر حقیر محوری ترین حرف فیلم است ، بحث های دیگری هم در شکل دادن به محتوای فیلم موثر بوده و بیان آنها جزو اهداف سازنده بوده است.از جمله بحث "فقر" و تاثیر آن در انحراف و به گناه افتادن انسان ها.از این نظر میتوان "رسوایی" را به گونه ای تصویری از مستند "فقر و فحشا" ی ده نمکی دانست.مقوله "فقر" همواره از زاویه ی خاصی در آثار ده نمکی مورد توجه قرار گرفته است.
البته بیان اینکه فقر نوعی جبر برای انحراف افراد ایجاد می کند ، نگاه درستی نیست که بنظرم در آثار ده نمکی این چنین به آن نگاه می شود که اگر تشخیص حقیر درست باشد ، این مسئله ضعف تحلیل ده نمکی است.
مثلاً در سکانس ابتدایی فیلم که به نوعی معرفی شخصیت افسانه است ، او با عشوه گری و جلب توجه خاصی در کوچه و محله عبور میکند و نگاه همه را جلب خود میکند و این فعل ناپسند وی با آهنگ زمینه ی "دلقک" (اثر محمد اصفهانی) همراه می شود و نهایتاً این کلام خواننده که "واسه نونه ، واسه نونه..."
اگر به این دید به مسئله نگاه شود که معضلات اقتصادی زمینه ساز فساد و انحراف است و باید در رفع آنها کوشید ، سخنی حق است اما اگر بخواهیم فقر را توجیهی برای فساد بدانیم ، دچار خطا شده ایم.

مسئله ی دیگری که رسوایی به آن می پردازد بحث "قضاوت های مردم در مورد دیگران" است.امر نکوهیده ای که متاسفانه مبتلا به جامعه امروز ماست.شاید بتوان نمود عینی آن را در فیلم ، در دیالوگ بین مأمور پلیس و حاجی بازاری قصه ببینیم.آنجا که گفت"بد قضاوت میکنی ، زود قضاوت میکنی"...
بنظر حقیر ، معمولاً در فیلم های ده نمکی ، به "مردم" خیلی بد پرداخته می شود و به عامه ی مردم و مردم کوچه و بازار معمولاً به عنوان انسان هایی تهی و بدون شخصیت مشخص نگاه می شود که بصورت دفعه ای و گروهی و نابخرادانه عمل میکنند (در همین فیلم هم نمونه هایی از آن را داریم ، آنجا که به طرز غیرقابل باوری به منزل افسانه یورش می برند و درآخر هم به یک باره متفرق می شوند و یا ترک مسجد کردن آنها پس از ورود حاج یوسف) و این یکی از ضعف های این فیلم و دیگر کارهای ده نمکی بوده است.اما این خصیصه ی "قضاوت کردن از روی ظاهر" توسط عامه مردم که در فیلم شاهد آن بودیم امری باورپذیر بوده و متاسفانه در جامعه مشهود است.

نکات و مسائل دیگری هم از فیلم رسوایی برداشت می شود که هم بدلیل فرعی بودن آنها و هم برای جلوگیری از اطاله ی کلام از آنها میگذریم.نظیر نکوهش رابطه ی مراد و مریدی بین حاج یوسف و شاگردانش (دیالوگ شاگرد حاج یوسف که گفت:من دین و ایمونم رو از شما گرفتم) ، بحث چشم چرانی های مردم و اینکه آیا دلیل این انحراف اخلاقی ، خود مردان هستند یا دخترانی نظیر افسانه ، بحث افراد متظاهر و تاثیر آنها در بدنامی دین و دین داران واقعی ، جایگاه و کرامت زن و...

اگرچه ضعف های ملموسی در این اثر ده نمکی دیده میشد نظیر بعضی دیالوگ ها و بازی های مصنوعی (نظیر سکانس برخورد افسانه و منشی دفتر حاجی) و حتی کاراکترهای زائد و مبهم (نظیر جعفر) اما در کل میتوان آنرا اثری قوی در سینمای امروز دانست.اثری که می تواند منبر خوبی باشد برای کسانی که پای منبر نمی نشینند.

همانطور که عرض کردم بحث دعوت عملی و تاثیر گذاری آن ، آن هم توسط دین مداران و کسانی که در جامعه به عنوان چهره های مذهبی شناخته می شوند (کسانی که در لباس دین اند.چه روحانی ، چه غیر روحانی) ، مهم ترین حرف فیلم بود که فکر میکنم تا حد قابل قبولی توانست آنرا منتقل کند.

سینما و در فاز بزرگ تر هنر ، میتواندبه طرز اعجازگونه ای در خدمت ارزش ها قرار گیرد.
به امید دست یافتن به آن هنری که حضرت امام خمینی (ره) ، آنرا این چنین تصویر میکنند:
"هنر تجلی احساس و دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست"



والسلام...



 
..........................................................................................................................................

پ.ن : با یکی از عزیزان که به فیلم انتقاد داشتند ، توی "افسران" بحث های خوبی داشتیم ، خوندن اون هم خالی از لطف نیست:
 

نظرات (۱۷)

من فیلمو دیدم خوب بود
سلام
بنده حقیر هم خیلی از فیلم خوشم اومد...
حالا شاید یه خورده فضای جامعه سیاه جلوه کرده بود و یا آرایش های چنین و چنانی هم در فیلم بود،ولی پیام فیلم حرف نداشت.

۲۹ مرداد ۹۲ ، ۱۴:۵۱ جهاد فرهنگی
سلام
اخوی دیر به روز میشینا...
بعضی دوستان در مورد فیلم می گفتن که هدف وسیله را توجیه نمیکنه، منظورشون در رابطه با آرایش غلیظ و وضع لباس پوشیدن اون دختر بود، که این حرفشون را تا حدودی می پذیرم نه کامل، نظر شما چیه؟
بعدم اینکه اصلا موضوعاتی مثل کرامت زن و بحث چشم چرانی های مردم و اینکه آیا دلیل این انحراف اخلاقی آقایان هستن یا خانوم ها؛ موضوعاتی فرعی نیستند........إن شاء الله سرفرصت در این رابطه هم صحبت بفرمایید...
ولی در کل نظرم نظر شماست که این اثر یک اثر قوی است......که حتی با این اوضاع و احوال سینمای ما شاید بتوان به عنوان اثری فاخر هم از آن نام برد...
همچنان امیدوار تحقق صحت های حضرت امام هستیم...ان شاء الله
پاسخ میلاد گودرزی:
سلام
دنیای حقیقی مجال به مجازی نمیده متاسفانه ...

در مورد آرایش های غلیظ و... اولاً بسیار بدتر از وضع این فیلم رو توی فیلم های دیگه میبینیم و هیچ اعتراضی هم بهشون نمیشه اما این فیلم چون محتوا ارزشیه ، اینطوری باهاش برخورد میشه.در ثانی وقتی توی فیلم شما میخواید یه دختر خطاکار رو نشون بدید ، چطوری میتونید این مسئله رو جا بندازید برای مخاطب؟ نمیشه که یه مثلاً یه پلاکارد نصب میکردن به بازیگر و روش مینوشتن این دختر خطاکار است!!!
البته در کل قصد توجیه ندارم و وضعیت سینمای امروز اینطوریه متاسفانه ولی با اون شرایط دیگه شاید نشه اصلاً فیلم ساخت...

در مورد اون موضوعاتی هم که گفتم "فرعی" منظورم این بود که از نظر داستان فیلم و محتوای فیلم فرعی بودند نه اینکه مهم نباشند...
۲۹ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۵۴ سید محمد حسینی
سلام
منم فیلم و دیدم فوق العاده بود
کولاک بود
منو که داغون کرد یعنی به نظرم از اخراجی های 1 هم قشنگ تر و زیبا تر بود یه جورایی به کمال فیلم سازی رسیده بود همه چیز در خدمت فیلم و هدف فیلم و کارگردان بود

خیلی دوست دارم اینگونه فیلم ساختن رو یاد بگیرم.جایی رو میشناسید؟
شما هم تحلیل درست و بجایی ارائه دادین فکر میکنم دستی در اتش دارید؟
موفق باشید
پاسخ میلاد گودرزی:
سلام.
جایی رو نمیشناسم
دستی هم در آتش ندارم
:)
شما هم موفق باشید ان شاالله...
سلام علیکم آقا میلاد
حال شما؟
آقا چی شده زدید تو خط نقد فیلم؟من فیلمو ندیدم ولی همین که شما روش کار کردید واجب شد برم ببینم.
در کل فیلمای ده نمکی رو می پسندم.
ممنون از مطلب خوب شما عزیز
یاحق
پاسخ میلاد گودرزی:
علیکم السلام.
نقد فیلم که نبود.تحلیل محتوا بود.هرجا نیاز باشه و مرتبط با دغدغه هامون ، اگه حرفی برای گفتن داشته باشیم ، عرض میکنیم...
اینجا هم که بحث امربه معروف و دعوت عملی بود ، نیاز دیدم بگم این نکات رو...

۳۰ مرداد ۹۲ ، ۰۶:۳۵ بیقرار موعود
سلام و خداقوت واقعا برادرگرامی
منگه اهل فیلم دیدن نیستم و مسلمه که این فیلم رو هم ندیدم اما نقدی که شما کردید عالی بود.
ماخانواده هایی رو داریم که در اوج فقر زندگی میکنند اما کاملا مذهبی و دیندار هستند و مطمئن باشید که انحراف تنها از ضعف ایمان است نه به فقر ربطی دارد و نه به هیچ مسئله ی دیگر...
که اگر افسانه دیندار بود از خودنمایی درکوچه ها خود را نمیفروخت...
دیندار که باشیم به داده ها و نداده هایش شکر میگوییم...
تشکر و سپاس از شما..
یاعلی..التماس دعای فرجش
۳۰ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۲۳ علیرضا بیگدلی
سلام
منم فیلم را هنوز ندیدم.
حرف های شما هم خوب بود.
فرهنگ پرواز

سلام         

تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
"«دعوت عملی» و لباس دین - تحلیلی بر فیلم «رسوایی»
"
با آدرس:  http://harfeto.ir/?q=node/12598
در این سایت انتشار یافت.

سایت "حرف تو" و وبلاگ "مقتدر مظلوم" موج وبلاگی "ایده فعالان مجازی به رهبری" را ایجاد کرده‌اند. در صورتی که تمایل دارید از حامیان و شرکت‌کنندگان در این موج باشید به آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/12453 مراجعه نموده و حمایت خود را اعلام کنید.

چشم انتظار مطالب خوب شما مرتبط با این موج وبلاگی هستیم.

یا علی
۰۲ شهریور ۹۲ ، ۰۹:۴۰ مقتدر مظلوم
سلام علیکم ، خسته نباشید و خدا قوت

از شما درخواست می شود در اولین "فراخوان ایده های فعالان فضای مجازی به رهبر معظم انقلاب" شرکت کرده و پیشنهادات ، انتقادات و ایده های خود را در حوزه فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری بفرستید. و با قرار دادن لوگو ما را حمایت کنید. اطلاعات بیشتر در لینک زیر:

لینک فراخوان: http://mazloum.ir/page/didar-ba-rahbari
لینک فرم ارسال ایده: http://forms.freepersian.com/action/13794
سلام علیکم.تحلیل پخته ای بود.بسیار سپاسگزارم.به نظر من این قبیل فیم ها اگر مداوم و بصورت مستمر توی سینما اکران داشته باشه میتونه تاثیرگذاری خودش روی جوانان داشته باشد.
دخترانی امثال افسانه این فیلم با دیدن این فیلم میتونن تاثیر بگیرند.

یک در خواست داشتم:
من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم و نمیدونم که آیا همیشه به فیلم های اکران شده میپردازید یا نه ولی با خودند این تحلیل خوب تون میخواستم درخواست کنم اگر میشه در مورد فیلم های دهلیز و هیس دخترها فریاد نمیزنند هم مطالبی بنویسید.
ممنون
پاسخ میلاد گودرزی:
علیکم السلام
فیلم هایی که فرمودید رو ندیدم هنوز اما در کل اینجا یه وبلاگ سینمایی و نقد فیلم نیست و اگه به این فیلم هم پرداخته شد ، بنا به ضرورت و تناسب محتوا و هدف اون ، با دغدغه های این وبلاگ بوده...
با تشکر از ارسال مطلب شما به سایت "نقل قول"
مطلب شما با لینک زیر درج گردید:
http://naghleghol.ir/index.php/community-2/1407-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%C2%AB%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C%C2%BB
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
فیلمش از نظر محتوا خیلی جالب بود..به قول نویسنده این متن واسه کسایی که پای منبر نمیرن منبری خوبی بود...ولی احساس میکنم یکم از واقعیت دور بود..فکر نمیکنم روحانی وجود داشته باشه که آبروشو واسه هدایت یکی از بنده های خدا کف دستش بذاره..البته درستش اینه که اینجوری باشه...ولی من که تا حالا ندیدم
سکانس آخر فلم که افسانه داشت سمت امام زاده میرفت یه نکته جالبی داشت و اون نکته اینه که خیلی واقعی به نظر میرسید...اصولا توی فیلما وقتی کارگردان میخاد نشون بده یه خانوم به راه راست برگشته،به صورت کاملا ناحرفه ای اون خانومو با چادر نشون میده..آخه مگه میشه دختری که خطاکاره و وضع نامناسبی داره یه روزه چادری بشه..ولی توی این فیلم اینطوری نبود..یه جورایی فیلمش شعار زده نبود
...بازم ممنون از نقد جالبتون
پاسخ میلاد گودرزی:
نکته تون در مورد "چادری" نشدن افسانه رو قبول دارم.احسنت...

طبق مصوبه 887 شورای عالی حوزه های علمیه: محصولات سینمایی و تلویزیونی که در ان به عنوان روحانی یا حوزوی ایفای نقش می شود و یا مربوظ به حوزه ی روحانیت است باید در مرحله اخذ پروانه ساخت و اکران نمایش از شورای عالی حوزه های علمیه تاییدیه اخذ نمایند.

اما در دودکش و رسوایی متاسفانه این طور نبوده.

بروزم با مغالطه حجاب و عفاف : حجاب راعین عفاف ندانیم.

سلام خدمت نویسنده وبلاگ
من اکثر فیلم های دهنمکی رو دیدم و به فیلماش از نظر موضوعی و محتوایی نقد سنگین دارم
ما یه گله دارم چطور وقتی فیلمی مثل گشت ارشاد و زندگی خوصی و من مادر هستم اکران میشه همین آقای دهنمکی و دوستان دست به تخریب سینما و تحصن و تاهرات در مقابل مجلس و وزارت ارشاد می کنند
سوال من اینه که شمایی که دم از حزب اللهی بودن میزنید باید فیلم مستجن اخراجی ها 3 و 2 و... بسازید چرا کسی حق ندارد به آقای دهنمکی نقد وارد کند یادم هست که در برنامه 7 یک روحانی آورده بودند و نقد های جدی به موضوع فیلم داشت ودهنمکی همش تفره می رفت و سوال آخر فیلمی که محوریتش روحانیت است چرا نباید یک کارشناس روحانی داشته باشد؟
پاسخ میلاد گودرزی:
سلام
فیلم مستهجن ؟! من خودم اصلاً از اخراجی های 2 و 3 راضی نبودم ولی واژه ی "مستهجن" رو بکار نبریم!!!
کی گفته کسی حق نداره به ده نمکی نقد وارد کنه؟
بعد از همین فیلم نقدهای تند رو به ایشون و فیلمش دیدیم.قصد دفاع از ده نمکی رو ندارم.تحلیلی هم که نوشتم دفاع از فیلم رسوایی بود نه ده نمکی.کما اینکه اگه قرار بود مثلاً درباره اخراجی های 2 و 3 مطلب بنویسم ، بهش نقد وارد میکردم.اما سعی میکنم انصاف رو درنظر بگیرم.
اون فیلم هایی که اسم بردید رو همه شونو ندیدم ولی محتوای اونا با رسوایی زمین تا آسمون فرق داره.
در مورد کارشناس روحانی هم عرض کنم خدمت تون که خود ده نمکی دروس حوزوی خونده و در شناخت روحانیت عامی نیست...
فیلم خیلی قشنگی بود
۲۸ شهریور ۹۲ ، ۰۱:۴۰ محمد علی رخشانلو

هم فیلم قشنگ بود هم صحبت های شما بالاخره یدوره پیش ما تو حلقه گذروندید دیگه.

دوست دارم.

التماس دعا.

فیلم خیلی قشنگی بود

برای من که استادم زیر بار این تهمتها بود ، مرحمی بود...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی